En policy är ett resultat av ett samarbete med chefer och representanter för arbetstagare. Bild: Nadezhda Kurbatova/iStock

Nytt digitalt verktyg skapar en policy

Finska Arbetshälsoinstitutet har tagit fram ett konkret och lättanvänt verktyg för att skapa en policy för alkohol, droger och hasardspel på arbetsplatsen. Forskning visar att policyer kan minska riskbruk och beroende, samt sänka kostnader för arbetsgivaren.

Mirkka Vuorento, forskare vid finska Arbetshälsoinstitutet. Bild: Arbetshälsoinstitutet.

Forskning från Aalto-universitetet i Finland visar att negativa effekter av riskbruk är omfattande, även om exakta siffror saknas. Det uppskattas att fem till tio procent av alla arbetsplatsolyckor kan kopplas till alkohol eller droger. Dessutom har Aalto-universitetet beräknat att de alkoholrelaterade kostnader i form av minskad arbetsinsats 2022 uppgick till cirka fem miljarder kronor för finska arbetsgivare.

En majoritet av de personer som konsumerar stora mängder alkohol är yrkesverksamma. Det innebär att arbetsplatser har en viktig roll i det förebyggande arbetet.

– Det är beforskat att policyer för alkohol, droger och spelande minskar riskerna och kostnaderna som uppstår på grund av missbruk, säger forskaren Mirkka Vuorento vid finska Arbetshälsoinstitutet.

– Satsningar på förebyggande arbete betalar tillbaka sig en till två gånger, säger Mirkka Vuorento.

Förebyggande greppet viktigt i policyn

För att sänka tröskeln för att ta fram en policy har Arbetshälsoinstitutet utvecklat ett webbaserat verktyg. Det guidar arbetsgivare genom processen att skapa en alkohol-, drog- och spelpolicy som är anpassad till den egna verksamheten.

Policyn tydliggör organisationens regler, förhållningssätt och rutiner. Den beskriver även hur eventuella problem ska identifieras och hanteras.

– En bra policy har ett förebyggande grepp, så att det inte bara är en handlingsplan för när missbruksproblem dyker upp, säger hon.

Mer än bara ett dokument

En utmaning är att säkerställa att policyn omsätts i praktiken. En policy som stannar i en mapp riskerar att bli verkningslös, konstaterar Mirkka Vuorento. För att vara effektiv bör policyn vara en del av det dagliga arbetsmiljöarbetet och spegla arbetsplatsens värderingar.

– Riskerna med att använda alkohol, droger och hasardspel ska diskuteras redan innan det finns problem, anser hon.

En god samverkanskultur och kunskap om beroende kan underlätta införandet av en policy. Däremot kan tystnadskultur eller bristande stöd från arbetsgivaren vara hinder.

– Utgångspunkten borde vara mänsklig, och problemet diskuteras utifrån oro och på ett icke-dömande sätt.

Två mallar att välja mellan

Det webbaserade verktyget innehåller två versioner av policyn:

  1. En grundläggande mall
  2. En anpassningsbar mall, som kan justeras efter organisationens behov

– Vi rekommenderar den anpassade mallen, så att organisationen verkligen tänker igenom sin policy, säger Mirkka Vuorento.

Verktyget har hittills laddats ner över 9 000 gånger, och Mirkka Vuorento tror att det kommer till nytta för i synnerhet små och medelstora företag med mindre hr-avdelningar. Verktyget kan användas som botten för en mall även i svenska verksamheter trots att det är utvecklat i Finland och utgående från finsk lagstiftning. Grunden är den samma i båda länderna:

– Arbetsgivaren har ansvar för säkerheten och arbetsmiljön, säger Mirkka Vuorento.

Text: Jonna Söderqvist

Tips för en bra alkohol-, drog och hasardspelpolicy

En välfungerande policy bör innehålla följande delar:
• Syfte och målsättningar
Förklara varför policyn finns.
• Förebyggande åtgärder
◦ Riskbedömning
◦ Tydliga regler och förhållningssätt, t.ex. nykterhet på arbetstid, nolltolerans mot droger och penningsspel.
◦ Rutiner för att identifiera missbruksproblem.
• Ansvarsfördelning
Klargör rollerna för:
◦ Arbetsgivare.
◦ Chefer.
◦ Skyddsorganisation.
◦ Företagshälsovård.
◦ Arbetstagare.
• Riktlinjer för hantering och stöd
◦ Hur misstanke eller oro om missbruk tas upp med den anställda.
◦ Hänvisning till vård vid behov.
Källa: Arbetshälsoinstitutet