Tema: Användbart nr 2 2021 Tema: Chefen och arbetsmiljön

Ung chef Foto: Unsplash Unga chefer skulle kunna slappna av mycket mer - deras ledarskap är mer uppskattade än de tror. Både unga och äldre medarbetare trivs bäst med de unga cheferna, enligt studie vid Karolinska Institutet. Foto: NeONBRAND/Unsplash

Unga chefer uppskattas mer

Unga chefer är mer självkritiska i sitt ledarskap, men det är obefogat, enligt en ny studie vid Karolinska Institutet. Unga chefer är nämligen mer uppskattade än äldre. 

Malin Mattson Molnar, forskare vid KI, Foto: MTO Säkerhet AB

Unga ledare mår sämre och upplever mer stress än äldre. De har också mindre tro på sig själva, underskattar sin förmåga att leda, och riskerar i högre grad utmattning och depression på grund av arbetsbelastning. Äldre chefer är mer nöjda med sin arbetsmiljö och trygga i både sitt ledarskap och plats i organisationen, visar nya forskningsresultat vid Karolinska Institutet (KI).

Unga chefer skattas samtidigt högre av medarbetare i alla åldrar än äldre chefer. 
– Det kan handla om att unga anstränger sig mer och vill prestera, samtidigt som de äldre kanske lutar sig tillbaka mer och känner sig tryggare i att deras arbetsinsats är tillräckligt bra, förklarar Malin Mattson Molnar, organisationspsykolog vid KI.

Enkätstudierna, som bygger på svar från över 10 000 chefer och nära 100 000 medarbetare i olika branscher, visar tillsammans ett intressant resultat, som borde få både yngre och äldre ledare att tänka till, enligt Malin Mattson Molnar. 

Unga är mer självkritiska, vilket egentligen är obefogat. De borde kunna slappna av mer.

Malin Mattson molnar, Forskare vid KI

– Unga är mer självkritiska, vilket egentligen är obefogat. De borde kunna slappna av mer, utifrån hur medarbetare ser på deras ledarskap.

Djupintervjuer med unga chefer

Malin Mattson Molnar arbetar nu med en kvalitativ undersökning om hur unga upplever chefer sin arbetsmiljö och att vara ledare. Nio kvinnor och tolv män under 35 år, i vitt skilda branscher har djupintervjuats och resultaten analyseras nu. 
– Vi ser att det finns fördomar mot unga. De möter attityder som ”det här kommer du inte klara av”, i stället för att de värderas utifrån sin personlighet, förmåga och intresse. De får ofta försvara att de har kompetensen.

Unga chefer kan vara mer stressade och få mer prestationsångest i sin ledarroll än äldre.

De unga cheferna har olika strategier för att möta motståndet.  En kan vara att vara öppen med sin osäkerhet och ta emot hjälp från medarbetare.
– Med denna strategi tydliggör de att de vill ta vara på medarbetares kompetens. Det handlar om en prestigelöshet och att visa att man är öppen för att lära sig av andra. 

I intervjuer framkom också att det finns generationsklyftor mellan yngre och äldre chefer. Äldre tycker oftare att chefen ska föregå med gott exempel genom att jobba hårt och lämna bygget sist. Unga ledare är ofta precis uppe i det svåraste pusslet med familj och arbete.
– Vissa har attityden ”nu går fina chefen tidigt igen”. Då krävs det att man har lite skinn på nästan och kan stå upp för att vabba och att lämna arbetsplatsen tidigt.

Organisationen och högre chefer kan göra mycket för att underlätta för unga chefer. Men ofta krävs även en förstående partner hemma, visar studien. Särskilt unga kvinnor beskriver att deras partner får dra ett tungt lass i hemmet. 

– Har man barn är det ofta en viktig förutsättning att partnern kan ta ett stort ansvar. Vi ser inte att männen lyfter frågan i samma utsträckning, vilket kan bero på att det tas för givet att kvinnor jobbar mer i hemmet när deras män har krävande chefsroller.

Personalansvar är svårt

Unga chefer tycker att det kan vara svårt med personalansvaret, särskilt när det handlar om tyngre frågor. 

– Några säger att de har haft en föreställning om att de bitarna skulle vara lättare. Det kan handla om komplicerade rehabärenden, att hantera misskötsel eller att få medarbetare motiverade.

I dessa frågor kan unga chefer behöva mer stöd. De som har ett bra stödsystem på plats, med en      personalavdelning eller en kanske en mentor, uttrycker uppskattning för det, enligt Malin Mattson Molnar. Hon rekommenderar också organisationer som vill ge goda förutsättningar för unga chefer att uppmärksamma just stödet i personalfrågorna.

Det är ofta modiga och kan sätta gränser, till exempel vad gäller balansen mellan jobb och fritid.

Malin Mattson Molnar, forskare

De unga kan förstås möta motstånd och hinder, och behöva strategier för att hantera dessa.  Det krävs vissa egenskaper av dem som vill och orkar vara kvar i sin ledarroll. 
– Vi tycker oss se några gemensamma nämnare. De är personer som inte drar sig för att uttrycka sina behov, och som också tar ett eget ansvar. De är ofta modiga och kan sätta gränser, till exempel vad gäller balansen mellan jobb och fritid. De har lite skinn på näsan helt enkelt.     

Projektet ”Visst vill jag vara chef” har som mål att bidra med konkreta råd till organisationer som vill arbeta aktivt för att fler unga ska våga ta en ledarroll.
– Vi kommer att föreslå hur man skapar kultur, struktur och rutiner för att möjliggöra det, säger Malin Mattson Molnar.

Enikö Arnell-Szurkos

Fotnot : Projektet bedrivs vid Karolinska institutet, i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm, Försvarshögskolan och Högskolan i Gävle. Det finansieras av Afa försäkring och ska pågå 2020 – 2024.

Emina Sesto Foto: Konungens stiftelse ungt ledarskap

Chef vid 21 års ålder – prisad för ledarskap

Emina Sesto, nu 23 år, fick chansen att bli chef under socionomutbildningen. Två år senare prisas hon för sitt ledarskap, och känner också igen sig i de nya forskningsresultaten.

Hon började som praktikant och efter bara ett par månader blev hon biträdande chef. Emina Sesto hoppade över steget som de flesta ändå tar efter en socionomutbildning, att jobba några år som handläggare eller socialsekreterare. Det behövdes en ny verksamhetschef för tre LSS-boenden i Uppsala.

Anna Ahlstrand, områdeschef inom vård- och omsorgsförvaltningen, Uppsala kommun, tvekade inte att anställa Emina Sesto, då enbart 21 år gammal.

– Hennes egenskaper är inte åldersbaserade. Hon hade jobbat mycket tidigare, även inom vården, hade en ordentlig drivkraft och rätt förhållningssätt, säger Anna Ahlstrand.

Var du inte rädd för att det var för tungt ansvar för en så ung chef?

– Nej, faktiskt inte. Någonstans måste jag själv känt mig trygg som ledare i min egen roll. Det är okej i vår organisation att inte från början behöva kunna allting och få göra misstag, säger Anna Ahlstrand och fortsätter:

– Men för att våga anställa någon så ung måste nog arbetsgruppen vara trygg och välkomnande. Och jag hade en sådan arbetsgrupp.

Personalansvar för 30-tal medarbetare

Emina Sesto började alltså som biträdande verksamhetschef för tre LLS-boende i Uppsala kommun i slutet av sin praktikperiod, för drygt två år sedan. Under det första halvåret hade hon inget budgetansvar, men så fort hon tog examen fick hon fullt mandat som chef med personalansvar för ett 30-tal medarbetare.

Vi tar intervjun på telefon på grund av pandemin. Emina Sesto har kraft i rösten, men låter även eftertänksam. Just nu är hon väldigt glad över det fina stipendiet Kompassrosen som hon nyligen har fått. Konungens Stiftelse Ungt ledarskap står bakom priset som delas ut till ”unga ledare under 25 år som visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft”.

Emina Sesto hade drömt om en praktik som socialsekreterare, gärna med inriktning barn och unga. Men ju fler dagar som gick på LSS-boendet i Tierp där hon hamnade, desto mer intresserad blev hon av ledarskapsfrågorna.

– Jag hade en jättebra handledare och såg hur mycket hon kunde påverka genom sitt ledarskap. Under ett möte med Uppsala kommun fick Anna sedan upp ögonen för mig, och pratade med områdeschefen i Tierp.

Ville kompensera för sin unga ålder

Men hur kändes det att komma så ung och utan tidigare chefserfarenhet till en arbetsgrupp? Inte enbart enkelt till en början, medger Emina Sesto.

– Många var förvånade över hur ung jag var och undrade hur jag skulle kunna driva en verksamhet.

I början kände Emina Sesto att hon gärna ville kompensera bristerna i erfarenhet genom kunskap i aktuella ämnen.

– Gud, vad mycket jag läste på om alla typer av diagnoser och sjukdomar. Jag försökte ju bevisa mig på alla sätt.

Anna Ahlstrand (till vänster) rekryterade Emina Sesto som verksamhetschef. Foto: Sandra Abdullah

Ganska snabbt lärde sig Emina Sesto att våga be om hjälp. Vissa frågor var ändå svåra att hantera i början, särskilt personalfrågorna.

– Det var några situationer där jag kände mig lite naiv. Jag råkade gå ut till gruppen och säga rakt ut att vi måste dra ner på personal. Det väckte förstås otroligt starka känslor, vilket jag inte var riktigt beredd på. Då hade jag åtta personer som satt och skrek på mig.

Emina Sesto hade mycket stöd i början, både i form av en mentor på jobbet och sin egen chef, som hon kunde ringa när som helst.

– Vi har också väldigt bra stödfunktioner. HR (medarbetare från kommunens personalavdelning, red anm) satt med och tog mycket i mina första svårare samtal.

Uppskattad av personalen

Efter drygt två år i chefsrollen har Emina Sesto nu prisats för sitt ledarskap. Att hon är en uppskattad chef fick hon även veta i medarbetarenkäten, där hon senast fick höga betyg.

Precis som forskningsresultaten visar är hon ung men ändå bland de mest uppskattade av personalen.

Emina Sesto funderar en stund på frågan hur hon själv skulle beskriva sitt ledarskap.

– Jag tror det är öppet, inkluderande och empatiskt. Jag har från dag ett bjudit in andra personer att fatta beslut tillsammans med mig. Vi tar upp saker i grupp och diskuterar, så att det blir ett medledarskap.

Var kommer då drivet ifrån? Emina Sesto hänvisar till sin bakgrund och sina föräldrar som kom till Sverige som flyktingar från krigets Bosnien på 90-talet.

– De fick ett fantastisk mottagande, vilket har funnits med sedan jag var liten. Jag valde socionomutbildningen för att ge tillbaka till samhället. Det betyder jättemycket även för mina föräldrar.

Fler anställer unga chefer

Anna Ahlstrand är glad över att hon har vågat anställa en så ung chef som Emina Sesto. Hennes beslut har gett ringar på vattnet i närmaste chefskretsen också, en av kollegerna har inspirerats till att anställa en ung ledare.

Vilka fördelar ser du med att våga satsa på unga förmågor?

– Vi fick en person med mycket drivkraft och energi. Unga lever också mer i den digitala världen, de är nyfikna och snabba, det ger också mycket till andra i verksamheten.

Vad är viktigt att tänka på när man rekryterar en ung chef?

– Att se till att den unga ledaren inte får den svåraste arbetsgruppen, utan får möjlighet att lyckas. Det ska också finns kollegialt stöd, trygghet och goda normer i chefsgruppen där personen ska ingå.

Enikö Arnell-Szurkos

Titta in i Chefoskopet

De som vill ta itu med att utveckla chefers organisatoriska förutsättningar, kan få stöd av verktyget Chefoskopet. Partsgemensamma arbetsmiljöföreningen Suntarbetsliv har tagit fram det i samarbete med forskarna i Chefiosprojektet. 

Verktyget består av två huvuddelar:

• En kunskapsdel med bland annat intervjuer med forskare i korta faktafilmer och poddar. I en ledningsgrupp kan man gemensamt gå igenom kunskapsdelen för att skapa samsyn och gemensamma begrepp för hur man ser på chefer och deras förutsättningar.
  • En metoddel innehåller metoder för att kartlägga chefers vardag, och stöd för analys och dialog om hur man kan utveckla chefers organisatoriska förutsättningar.

Chefoskopet är fritt tillgängligt för alla: chefoskopet.suntarbetsliv.se.

Suntarbetsliv drivs gemensamt av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona.

Aktivt destruktivt ledarskap innebär att anställda uppfattar chefen som arrogant, orättvis och otrevlig.

När chefen beter sig destruktivt

Chefer vill oftast väl! Ofrivilligt hemfaller många ändå till ett destruktivt ledarskap, till men för de anställdas arbetsglädje, motivation och i värsta fall hälsa. Men detta går att förebygga och åtgärda. Det säger Maria Fors Brandebo, forskare på Försvarshögskolan. Hon har varit med om att utvecklat ett verktyg, Destrudo, som underlättar att upptäcka ledarskap som skadar.

– När jag i privata sammanhang råkar berätta om vad jag jobbar med är det som att öppna en kran, alla öser ur sig berättelser om egna erfarenheter, säger Maria Fors Brandebo.

Det finns två huvudtyper:

Aktivt destruktivt ledarskap: anställda uppfattar chefen som arrogant, orättvis, otrevlig, som en som ställer överkrav, bryter löften, förödmjukar, hotar och bestraffar – ibland över gränsen till trakasserier och mobbning.

Passivt destruktivt ledarskap: anställda upplever chefen som frånvarande, konflikträdd, ostrukturerad, otydlig, dålig på att planera och ge inriktning och direktiv för arbetet. När medarbetarna inte vet vad som gäller, och vem som har ansvaret, kan informella ledare tar befälet, inte sällan med ett aktivt destruktivt ledarskap. Detta kan orsaka ofta konflikter mellan medarbetare, som kan trappas upp till trakasserier och mobbning.

Maria Fors Brandebo föreläser om destruktivt ledarskap, såväl inom som utom Försvarsmakten. I diskussionerna efter föreläsningarna hon aldrig mött någon som sagt att de aldrig haft en chef med de beteenden som hon beskriver. (Foto: Försvarshögskolan)

– Det vi talar om är ett upprepat beteende under lång tid. Alla kan ju ha en dålig dag eller tillfällig svacka, säger hon. Och det avgörande inte är vilken avsikt som chefen haft, utan vilken effekt sombeteendet får.

De flesta kopplar nog spontant ”destruktivt ledarskap” till den aktiva varianten, men forskningen visar att den passiva är vanligast och orsakar mest skada. Och en ”elak” chef [1] kan faktiskt öka sammanhållningen i en arbetsgrupp, medan den frånvarande chefen ofta kan splittra den.

I de allra flesta fall är inte människan bakom ledarbeteendet i sig destruktiv, understryker hon. Det finns ett fåtal undantag: människor med störda, och svårpåverkbara, personligheter, psykopater, narcissister och ”machiavelliska personer”. Som chefer kan de orsaka stor skada, men de är verkligen få.

Dåligt är starkare än bra

– Det är vanligt att människor först reagerar mot begreppet, för att det är negativt. En vanlig uppfattning är ju att man ska se till det positiva, och förstärka det. Men forskning visar att det dåliga är mycket starkare än det bra, säger Maria Fors Brandebo.

Detta betyder att det som inte fungerar påverkar oss starkare, än en förbättring av det som redan fungerar hyggligt. Därför ger det ofta mer att få syn på destruktivt beteende och göra någonting åt det – oftast med hjälp av ökad självinsikt och utbildning, ibland genom att chefen flyttar till en annan miljö och för en ”omstart”.

Tjugo frågor om fem beteenden

Hennes och hennes kollegors forskning började med att de för 15 år sen undersökte varför anställda ville lämna Försvarsmakten – eller stanna. En vanlig orsak till att folk slutade var missnöje med närmaste chef.

Forskning i andra länder om destruktivt ledarskap hjälpte dem att förstå vad som hände. En rad studier, med enkäter och intervjuer med chefer och anställda, ledde fram till en bok, ”Destruktivt ledarskap: Hur uppkommer det? Vilka effekter får det? Vad kan man göra åt det?”.

I boken presenterar de frågeformuläret Destrudo, som mäter fem faktorer, eller typer: ”arrogant, orättvis”, ”hot, bestraffningar, överkrav”, ”egoinriktad, falsk”, ”passiv, låtgå, feg” och ”osäker, otydlig, rörig”. Utifrån tjugo påståenden får de anställda svara på hur de upplever att chefen beter sig, på en sexgradig skala från ”aldrig” till ”alltid”. Exempel på påståenden: ”behandlar folk olika”, ”visar aggressiva tendenser”, ”tar åt sig äran av underställdas arbete”, ”inte visar sig bland underställda”, ”uppträder förvirrat”. Svaren ger en bild av läget, svart på vitt.

Maria Fors Brandebo berättar en del chefer tycker att det är ”en låg tröskel” att låta medarbetare avgöra om ledarskapet ska klassas som destruktivt.

– Jag brukar svara: ”Men om medarbetarna uppfattar att du har ett destruktivt ledarbeteende, så kommer de ju att reagera utifrån det. Det spelar ingen roll om du tycker att du gör det bästa utifrån de förutsättningar som du har. Du måste titta på vilket effekt ditt ledarskap har på dina medarbetare och reflektera över det! ”

Förebygga och följa upp

– Utbildning om destruktivt ledarskap ingår numera i Försvarshögskolans[2]  ledarskapsutbildning, Utvecklande Ledarskap, som också används utanför Försvaret, bland annat i ett stort antal kommuner. Och vi har just prövat att använda Destrudo i intervjuinstrument när man väljer ut högre befäl, berättar Maria Fors Brandebo.

Man kan förebygga destruktivt ledarskap genom att i ett dokument beskriva vad det är, och slå fast att detta inte skall finnas i organisationen. Detta skapar en tydlighet om vad som gäller, och gör det lättare för alla att tala om saken när problem kommer upp.

Och man kan följa upp hur det ser ut genom att ha med Destrudofrågorna i de årliga medarbetarundersökningarna, det sker redan inom och utom Försvarsmakten.

Forskningen om destruktivt ledarskap fortsätter:

– Just nu studerar jag olika sätt för anställda att hantera passivt destruktivt ledarskap, säger hon. Och vi tittar mer på sammanhanget, kulturen, där det uppstår, och vilka kontrollmekanismer som finns. Man pratar gärna om alla positiva faktorer i ledarskap, men saknar forum för att ta upp negativt beteende.

Tidens vurm för ”det positiva” och ovilja att tala om ”det negativa” tror hon har påverkat forskningen:

– Vi på Försvarshögskolan har hittills varit ensamma om att forska om det här. Men forskare vid Umeå universitet undersöker nu hur vanligt destruktivt ledarskap är inom olika verksamheter utanför Försvarsmakten, och om hur Destrudo fungerar i olika typer av verksamhet.

Till sist – en slutsats som Maria Fors Brandebo har dragit av sina många studier rör chefernas ramar:

– Chefer ska inte ha för mycket frihet och makt. När de har en stor påverkan på de underställdas karriärer, kan det främja en tysthetskultur. Och det ökar risken för destruktivt ledarskap.

Mats Utbult

Erik Berntson undersöker hur chefernas arbetsvillkor påverkar de underställdas arbetsmiljö. (Foto Mats Utbult

Chefers villkor påverkar allas arbetsmiljö

Chefer kan ha väldigt olika förutsättningar, som antalet underställda och stöd för administrativa uppgifter – och detta påverkar förstås chefens arbetsmiljö. Men påverkar det också medarbetarna sjukfrånvaro, arbetslust och vilja att stanna kvar? Det undersöker Erik Berntson och hans forskarkollegor.

-Det finns många chefer som verkligen är engagerade i sina verksamheter, men som inte har resurser för att göra det som de behöver göra, säger han.

Erik Berntson har arbetat med chefers villkor sedan 2007. Han deltog i ett stort projekt, Chefios, där de undersökte kommunala chefers organisatoriska förutsättningar. Förutom enkäter och intervjuer genomförde de arbetsanalyser:  vad gör chefen?

– I många fall gör de saker som andra borde göra, som när förskolechefen byter glödlampor och sätter upp hyllor, säger han.

I Chefios fokuserade forskarna på chefernas arbetsmiljö och verksamheterna.  Nu går de ett steg till i det treåriga projektet (i mål 2022):  hur påverkar villkoren för cheferna de anställdas arbetsmiljö?

I enkäter frågar forskarna anställda och chefer i Västra Götalandsregionen och Kristianstad kommun om förutsättningarna för chefer. Forskarna jämför svaren med data om personalomsättning, sjukfrånvaro, arbetsmiljöhändelser, balans mellan krav och resurser, med mera.

Chefstätheten

Antal underställda per chef, chefstätheten, är viktig för chefernas arbetsmiljö: ju fler medarbetare desto högre krav och risk för ohälsosam arbetsbelastning, och stress och frustration över att inte räcka till. Och för de anställda är det avgörande för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön att ha tillgång till en närvarande och stödjande chef.

Forskarna fann uppseendeväckande skillnader mellan kommunernas mansdominerade tekniska verksamheter med i snitt 15 underställda per chef, och kvinnodominerad omsorg med i snitt 35. I hemtjänst och äldreboenden förekom arbetsplatser med 60 och mer. 

Erik Berntson jämför med siffrorna från dagens projekt, med siffrorna för tio år sen – och chefstätheten är i stort sett ganska oförändrad.

-Det har ju hänt en del i termer av att man har börjat titta på chefstätheten på många håll.  Samtidigt är det intressant att det ändå inte har förändrats mer under den här tiden, säger han.

Men på en del håll har det skett förändringar och forskarna studerar nu vad som blir resultatet när chefen får färre anställda under sig.

Tillitskedjor på höjden och bredden

Erik Berntson talar om tillitskedjan som en nyckelfaktor: tilliten mellan medarbetarna och deras chef, mellan chefen och chefens chef – och fortsatt upp till högsta ledningen.

Hypotesen är att om alla tillitslänkarna fungerar, mår och presterar de anställda bättre. Och tvärtom. I det pågående projektet vill forskarna utveckla metoder för att mäta tillståndet i en tillitskedja.

Till slut: efter alla dessa forskningsår – vad svarar Erik Berntson en chef med knepiga förutsättningar, som ber om råd? Han börjar med att rekommendera Suntarbetslivs verktyg Chefoskopet, som bygger på resultaten i Chefiosprojektet.

– Men det finns tyvärr ingen manual med snabba lösningar. Det är sällan man kan göra något helt själv, man måste ta itu med det tillsammans med andra. En början kan vara att resonera om sin arbetssituation med chefskollegor. Men det gäller också att hitta forum för att lyfta frågorna uppåt.

– Räkna med att det tar tid!  För att få en bestående förändring måste man vara uthållig – det är en av de största lärdomarna från Chefios-projektet, säger Erik Berntson.

Han har efter snart 15 år ännu inte tröttnat på att studera chefers villkor. Men sommaren 2021 byter han arbetsplats, från psykologiska institutionen vid Stockholms universitet till Försvarshögskolan, där han blir professor i ledarskap.

Mats Utbult

Personal i äldreo I en studie såg Lotta Dellve att på arbetsplatser med färre sjukskrivna hade cheferna det gemensamt att de tog sig friheten att vara olydiga. Foto: Arbetsmiljöverket

Lugnare chefer när medarbetarna får makt

– Chefer i äldreomsorgen och i andra kvinnodominerade verksamheter har väldigt många fler strategier för att få återhämtning och för att kunna överleva i en organisation, eftersom de har tränat på det i så många decennier, säger Lotta Dellve, professor på institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Lotta Dellve har följt äldreomsorgens chefer sedan 2002 och bland annat undersökt vilka strategier chefer använder för att överleva i en pressad arbetssituation. I en studie jämfördes situationen för äldreomsorgens chefer med chefer i teknisk förvaltning, som inte behövt kämpa för varenda krona och inte haft det lika pressat tidsmässigt.  

– Eftersom de inte behövde träna lika mycket på ren överlevnad vare sig som individer eller som enhet hade de mycket färre överlevnadsstrategier.

Lär sig av motstånd

När Lotta och hennes kollegor jämförde chefer i några storföretag inom industrin och rektorer i Göteborgs stad såg de samma tendenser.

Man lär sig också av motstånd, menar Lotta Dellve. Om chefen får ett kraftfullt motstånd så tenderar hen att försöka göra något åt det, genom att utnyttja de resurser som finns i en organisation, som kommunikationsfunktionen, HR-funktionen och att kräva hjälp. 

– Tidigare sågs ledarskapet som en förmåga att vara en ensam hjälte. De som överlevde pressade arbetssituationer och ville jobba kvar behövde utveckla strategier och att använda sig av alla tillgängliga resurser. 

Föra ner makten till undersköterskorna

Lotta Dellve Göteborgs universitet

Just nu forskar Lotta Dellve på ett distribuerande ledarskap i äldreomsorgen. 

– Vi vill ta reda på hur och vad det innebär att en undersköterska ges ledningsansvar tillsammans med sina kollegor och hur det blir hållbart i längden. 

I studien ingår ett tiotal fallstudier i Sverige och enhetschefer i 35 kommuner där man har jobbat mycket med ett sådant ledarskap. 

Ett distribuerande ledarskap handlar om att föra ner makten i organisationen eftersom många vardagsnära beslut tas i det nära mötet mellan medarbetare och med brukare. 

– Vi har märkt att medarbetarna blir stoltare, mer engagerade och tar sig friheten att utveckla verksamheten på de enheter där man flyttat ner vissa beslut och ansvar till medarbetarna. Brukarna blir också mer nöjda eftersom de kan bli mer delaktiga i besluten. 

Mindre stress med distribuerat ledarskap

Fallstudierna visar att de chefer som har delegerat sitt ledarskap till undersköterskor är mindre stressade. 

–  Cheferna fick mer tid att jobba med ledarskap och kunde ägna sig mer åt en coachande och lärande roll istället för en straffande och kontrollerande. Då vågar fler medarbetare ta ansvar istället för att bara våga göra det som står i ens arbetsbeskrivning.

Fokus nedåt i organisationen

En skillnad mellan en lärande organisation och ett distribuerande ledarskap är att man riktar sin uppmärksamhet neråt mot kärnverksamheten, det Lotta Dellve kallar för en verksamhetstjänande organisation. Cheferna tjänar verksamheten istället för att mata strategiska nivåer med nyckeltal och uppföljningar. Den som är enhetschef fokuserar mer på sina medarbetare och en verksamhetschef tittar mer på sina enhetschefer än uppåt.
– Det är skillnad mot att mata information uppåt i organisationen så att politikerna ska bli nöjda så att de tror att det är en bra vård, men man hinner inte ge en bra vård eftersom man är så upptagen med att uppfylla politikernas önskningar. 

Tydliggöra mandat 

Om ett distribuerat ledarskap ska fungera måste enhetscheferna tydliggöra för medarbetarna vilka mandat de har, men enligt Lotta Dellve tar många chefer inte det mandat de faktiskt har för att kunna utveckla verksamheten, vilket beror det på att de är osäkra på vilka befogenheter de har. Därför, menar Lotta Dellve att man som chef behöver veta vilket mandat man har men också ha en egen chef som lämnar ifrån sig mandat och inte skrämmer dig att hålla dig inom någon ram som är alldeles för trång. 

– Om det finns en rädsla i en organisation för vem som egentligen har mandat att fatta beslut över vad och där vi leder genom att skrämma varandra så blir chefens handlingsutrymme trångt och medarbetarnas ännu trängre. Då kan ingen göra något.

Olydiga chefer får färre sjukskrivna

När Lotta Dellve undersökte tendenser till sjukskrivning i en studie såg hon att enheter med färre sjukskrivna hade cheferna det gemensamt att de tog sig friheten att vara olydiga och begränsa flödet av arbetsuppgifter när det krävdes för personalens skull. 
– Vi har sett att chefer som är olydiga tar sig makten som de kanske inte har fått och då spränger de gränserna också för medarbetarna, som också får ta sig mer makt, säger hon. 

Ragnhild Larsson

Helena Skärby, enhetschef i hemtjänsten är en av alla som deltagit med sin arbetsgrupp i utbildningen. Helena Skärby, enhetschef i hemtjänsten är en av alla som deltagit med sin arbetsgrupp i utbildningen. Foto: AnnaCarin Isaksson.

Ny metod ger minskad arbetsbelastning

En utbildning som bygger på medarbetarnas egna erfarenheter och lösningar har ökat återhämtningen och minskat arbetsbelastningen, inte minst för cheferna i Göteborgs stad.
– Hittills har vi varit på minst 80 arbetsplatser och träffat ungefär 1600 medarbetare, chefer HR-specialister och skyddsombud, säger Elisabet Palmér, på stadsledningskontoret i Göteborg.

Elisabet Palmér har ett övergripande ansvar att stödja bolag och verksamheter. I många verksamheter tycker medarbetarna att arbetsbelastningen är hög och möjligheterna till återhämtning små. Därför tog Elisabet Palmér och en kollega fram utbildningen som vänder sig till arbetsgrupper där chefen, skyddsombudet, medarbetare och HR-specialisten ingår. Utbildningen leds av Elisabet Palmér och ytterligare en handledare, så chefen är en deltagare på samma villkor som alla andra.

Olika saker upplevs som jobbiga

Uppföljningen av utbildningen visar att deltagarna upplever en ökad delaktighet, motivation och ett större engagemang. 

– Det gäller att se vad man kan påverka och vad man inte kan påverka, på individnivå, gruppnivå och systemnivå. Och vad är det vi måste skicka upp till en högre ledning.

Under kartläggningen av vad som ger arbetsbelastning och vad som ger återhämtning blir det också tydligt att det en person tycker är jobbigt kanske inte är det för någon annan. 
– Ibland har dialogen lett till att man kan fördela arbetsuppgifter mellan sig på ett nytt sätt och då minskar belastningen.

Frisk- och riskfaktorer för handlingsplan

Elisabet Palmér, Göteborgs stad. Foto:privat.

Under den andra träffen går chefen, skyddsombudet och HR-specialisten igenom listan med orsaker till arbetsbelastningen och kopplar ihop den med verksamhetsplanen. På den sista träffen med hela gruppen har de två förslag på vad de tycker bör prioriteras, kanske en frisk- och en riskfaktor, som man kan börja jobba med för att få till en förändring. Sedan är det upp till arbetsgruppen att godkänna förslagen.

– Motivationen är viktig för att det ska bli verkstad. Alla måste inte vara helt överens, men man måste tycka att det är okej att börja med de två förslagen.
Sedan gör gruppen en handlingsplan där olika medarbetare ansvarar för att olika arbetsuppgifter blir gjorda. Och det är inte chefen som är ansvarig för alla aktiviteter. Under ett halvår följs handlingsplanen upp på varje arbetsplatsträff.

– Det är en väldigt enkel metod, men du får med allt som behöver vara med på väldigt kort tid och du gör det strukturerat. 

Chefen som medarbetare glöms bort

Elisabet Palmér har fått mycket feedback från chefer som tycker de att det är jätteskönt att vara en bland andra deltagare, att de kan lyssna in och vara en i gruppen.
– Chefen har ju en stor påverkan på medarbetarens arbetsmiljö men vi glömmer ofta bort chefen som medarbetare. 

En chef säger att hon har lärt sig att lyssna bättre på vad medarbetarna vet och kan eftersom det är inte hon som sitter på svaret utan medarbetarna.
– Den insikten gör att chefens arbetsbelastning minskar om du får engagerade medarbetare som vill något. När du ser att ditt team funkar går du ju som chef till jobbet med större arbetsglädje.

Ragnhild Larsson

Helena Skärby tycker att återhämtningsprojektet har underlättat hennes jobb som enhetschef och rekommenderar att man använder metoden som ny chef. Foto: AnnaCarin Isaksson

Verktyg för en hälsosam arbetsmiljö

En utbildning som bygger på medarbetarnas egna erfarenheter och lösningar har ökat återhämtningen och minskat arbetsbelastningen, inte minst för cheferna i Göteborgs stad.

– Jag inser att allt inte hänger på mig. Medarbetarna fick berätta och jag fick vara tyst. Det blir mer hållbart. Annars blir det ju jag som tolkar, tror och hör något och ger dem något som kanske inte alls träffar rätt, säger Helena Skärby, enhetschef i hemtjänsten i Göteborgs stad.

Stadsledningskontoret och ESF-projektet En hälsosam arbetsmiljö, har tagit fram metodstödet. Syftet är att minska arbetsbelastningen och öka möjligheten till återhämtning.

Hösten 2019 tackade Helena och hennes medarbetare ja till att ingå i utbildningen som består av tre halvdagar och leds av två handledare. Då var hon ny som chef och tyckte att det var ett utmärkt sätt att lära känna sina medarbetare och få dem att prata. 

Ofta fokus på vad som inte fungerar

Vi ses på Skånegatan mitt i centrala Göteborg, där det finns två hemtjänstenheter

–Jag gillar att man både pratar om vad som är arbetsbelastning och vad som är återhämtning på jobbet, säger Helena Skärby som är chef för stödfunktionerna till hemtjänstcheferna. Där ingår hemtjänstadministratörer som planerar hemtjänst, omsorgshandledare som är metodhandledare och stöttar undersköterskor i social dokumentation och bemötande, Administratörer med fördjupningsuppdrag som LVS (Lokala verksamhetsstöd i Göteborgs Stad planeringssystem) samt en undersköterska som ingår i Vårdplaneringsteamet.

Helena tycker att det ofta blir för mycket fokus på vad som inte fungerar. 

– Därför tyckte jag att den här metoden var intressant eftersom den synliggör både vad som inte fungerar men också det som fungerar bra. 

Sätta ord på sin vardag

På pappret tyckte Helena att det var det lite svårt att förstå hur metoden fungerade, men när väl medarbetarna träffades och började prata föll allt på plats. 

Från vänster till höger:  Anette Carlsson, Raida Kassab, Karolina Samuelsson, Louisa Magnusson, Jennifer Ahlin och Helena Skärby.
foto: AnnaCarin Isaksson

– Jag har en ganska tyst arbetsgrupp. Då var det här ett jättebra verktyg där de fick sätta ord på sin vardag.

Helena uppskattade också att det inte var hon som enhetschef som skulle leda projektet och att det utgick från vad medarbetarna ville göra.
– Andra initiativ kommer oftast utifrån, som att man ska ha en friskvårdstimma eller sex timmars arbetsdag, trots att det kanske inte är det vi behöver på den här arbetsplatsen.

Här fick jag ett underlag och en verktygslåda för vad jag behöver jobba vidare med utifrån vad som skapar arbetsbelastning och en dålig arbetsmiljö. 

Bland annat blev det tydligt att man behövde prata om arbetsfördelningen mellan kollegorna, inte bara mellan administratörerna utan även med omsorgshandledaren. Och vad som är enhetschefens ansvar. 

Okej att vara hemma när man är sjuk

Helenas grupp jobbade också med möjligheten att ta ut sin flextid. För några år sedan var arbetet organiserat utifrån en hemtjänstenhet, en administratör och en chef. Det var väldigt sårbart och man gick till jobbet även om man var sjuk eftersom man visste att det inte fanns någon annan som såg till att jobben blev gjorda.
– Nu när vi är fler anställda så pratade vi om att det är okej att vara sjuk och att stanna hemma. Det gav mig en anledning att motivera varför vi har anställt de här administratörerna och ökat vår bemanning. 

Helena tycker att återhämtningsprojektet har underlättat hennes jobb och hon rekommenderar det definitivt för den som är ny chef för en grupp. 

– Som ny chef får man ofta hela gnällistan över vad som inte fungerar, men nu får man reda på vad som faktiskt fungerar också. Handlingsplanen kunde Helena använda för att följa upp och påminna om att det som stod där blev gjort.

Rätt bemanning

Bland annat diskuterade gruppen vad man ska prioritera när det är mycket att göra, så att man vet det i förväg och slipper fundera när det hettar till. Rätt bemanning var ett annat tema.

– Det blev väldigt tydligt att hemtjänstenheternas bemanning påverkar administratörernas arbete. Eftersom vi pratade om det som grupp kunde jag lyfta det till min chef som kunde vara tydlig och säga att det ju är en arbetsmiljöfråga för alla och vi kunde diskutera det i ledningsgruppen. 

Det bästa med projektet tycker Helena är att man inte tar något utifrån och applicerar på verksamheten.
– Man stoppar inte in sin fot i en sko som är för liten utan bygger sin egen sko.

Ragnhild Larsson

.