Tema: Användbart nr 2 2018 Tema: Starkt psykiskt påfrestande arbete

Arbetshälsan bättre i jämställd kultur

Inom bygg, anläggning och snickeri har 11–12 procent av de anställda rapporterat arbetsskador.

– Nivån på skador i byggbranschen kan hänga ihop med att man tar risker i en manlig kultur. Man vet att arbetshälsan är bättre i en jämställd kultur, säger Annika Vänje, forskare på enheten för ergonomi på Kungliga Tekniska högskolan.

Hon medverkar som genusforskare i projektet Hentverkarna. I projektet har Annika Vänje intervjuat ett antal kvinnor och män om yrkesrollen som byggnadsarbetare, om arbetsmiljön, om jämställdhet och trakasserier.

Alla, cirka 40 personer, ska sedan diskutera olika dilemman på arbetsplatsen i mindre grupper. De ska också utveckla åtgärder som kan införas på företaget. Nästa steg blir att genomföra diskussionen på företagets andra byggarbetsplatser.

– Det gäller att skapa en kultur där man får säga ifrån, säger Annika Vänje.

Anna Holmgren

Lästips: Under luppen! – Genusperspektiv på arbetsmiljö och arbetsorganisation, Annika Vänje och Ulf Sandström, AV-rapport 1-2013.

15 tjejer kan förändra världen

Under den långvariga byggboomen i Sverige fick företagen svårt att rekrytera byggnadsarbetare. Då kom ledningen på byggföretaget Ikano Bostad på att man skulle försöka anställa kvinnor som snickarlärlingar.

Det var början på jämställdhetsprojektet Hentverkarna.

Syftet med Hentverkarna är att bryta mansdominansen och risktagandet i arbetsmiljön, med andra ord att öka jämställdheten och stärka säkerheten i arbetsmiljön på företaget. Ett mål är att fram till år 2020 uppnå 20 procent kvinnor bland yrkesarbetarna.

Efter en stor annonskampanj i tunnelbanan i Stockholm fick företaget svar från 330 kvinnor som ville bli byggnadssnickare.

– Vi valde ut 15 kvinnor som vi anställde som vuxna snickarlärlingar. De ska bli vanliga hantverkare hos oss på Ikano Bostad, säger Margareta Lisjö, som är chef för Ikano Bostads bygge i Gustavsberg utanför Stockholm.

En manlig värld

Margareta Lisjö är än så länge den enda kvinnan bland de nio arbetscheferna på Ikano Bostad.

– Jag är uppväxt på en bondgård. Det var en manlig värld med mycket maskiner, så jag kanske inte märker machokulturen. Lite kan det bero på att jag är chef. Gubbarna ändrar sig när jag kommer, de ändrar språket och så. Kanske de inte ens själva tänker på att de gör det.

I vår börjar ytterligare en kvinna som arbetschef på företaget. Det innebär att vara högsta chef för en hel byggarbetsplats. Här i Gustavsberg handlar det om 40 personer, varav tolv är tjänstemän.

De 15 nya kvinnorna är vuxenlärlingar. Det vanliga i branschen är att rekrytera unga lärlingar som kommer från bygglinjen i gymnasieskolan. Kvinnorna kommer från helt andra bakgrunder. En är sportjournalist, en annan har jobbat på bank.

– Det är en stor omställning från att sitta på kontor till att plötsligt gå i arbetskläder i en helt annan miljö, säger Margareta Lisjö.

Jättenervösa

Efter flera urval bland de 330 var det 20 kvinnor kvar från 21 till 45 år, som kom på intervju till Gustavsberg. Margareta Lisjö och två handledare träffade kvinnorna, de flesta deras blivande arbetskamrater.

En del av tjejerna var jättenervösa under intervjun, andra var precis tvärtom. Alla var oerhört positiva till det nya jobbet.

– Det vi sökte efter var en känsla av att kunna trivas ihop långsiktigt. Ålder och kön var inte relevant för oss. Men man måste kunna jobba framåt på ett bygge, inte behöva övertyga alla om att man är på rätt väg, säger hon.

Grundinställning

Jobbet som byggnadssnickare kräver fysisk uthållighet i kroppen. Men framför allt handlade urvalet om en grundinställning.

– Jag själv är väldigt dedikerad till mitt jobb, det är mitt liv, då kan man inte ha människor omkring sig som inte vill. Då drar det också ner min energi.

I oktober anställdes 15 av de 330 kvinnorna som vuxenlärlingar. Nu är de med och bygger flerfamiljshus här bredvid den gamla porslinsfabriken. Kvinnornas uppgift är att med handledning göra ”hela stomkompletteringen” i ett av hus med 38 lägenheter. Det betyder att de gör inredningen, bygger väggar och monterar gipsskivor i taken, lägger parkettgolv, inreder kök och badrum.

På bygget

Produktionen går för högtryck. Vi sätter på oss skyddsskor och hjälm och går i leran och stenkrosset förbi maskiner, slangar och byggställningar till den byggnad där de femton nya snickarlärlingarna jobbar.

I dörren passerar vi Maja Eppeley och Jessica Larsson, två av de blivande snickarna. Vi går in och Margareta visar runt i lägenheterna. Där finns redan färdiglagda parkettgolv täckta med skyddspapp. I ett kök ligger travar med platta IKEA-paket. Det är köksinredningen som kom i fredags. Nu ska tjejerna montera den. I våningen ovanför luktar det nymålat och i trapphuset står en halvtom tunna med vit färg.

Uppe på vinden hållerOsanna Scanlan och Stella Helin är två av de femton lärlingarna. Foto: Anna Holmgren  Osanna Scanlan och Stella Helin på att spackla. Osanna berättar att hon känner av att hon kan få ont i händerna och hon träffar företagets naprapat för att få hjälp med det.

Roligt yrke

Trots allt tycker både Osanna och även Stella, den yngsta i gruppen, att det är roligt att få lära sig snickaryrket.

I trapphuset möter vi Demulan Gustafsson, den äldsta kvinnan i gruppen.

– Jag har bott i Sverige i sju år. Det här är mitt första fasta jobb, säger hon med ett stort leende.

När jag frågar hur hon ser på sin framtid svarar hon att hon hoppas få jobba kvar som snickare här på företaget.

Inne på kontoret berättar Margareta Lisjö mer om projektet.

– Vi försöker ta fram en metod för jämställdhet här på arbetsplatsen. Sedan ska den spridas till alla arbetsplatser i hela företaget, säger hon.

Med stöd från forskare på KTH (se separat artikel med Annika Vänje) har alla anställda på bygget i Gustavsberg deltagit i en genusutbildning, och de ska under våren fortsätta diskutera frågor om jämställdhet och säkerhet i arbetsmiljön.

– Jag vet att det finns flera byggföretag som försöker rekrytera kvinnor, men inget annat företag gör som vi. Detta är en stor satsning som kostar miljoner, berättar hon.

Flera byggen

Efter praktiken i Gustavsberg delas kvinnorna upp i två grupper som ska börja jobba ihop med män på två av företagets andra byggen runt Stockholm. Även dessa arbetsplatser ska få utbildning i genus och diskutera jämställdhet. Planen är att sprida metoden stegvis på alla nivåer tills den omfattas av hela företaget.

– Vårt mål är att alla tjejerna ska stanna kvar hos oss. Och i slutänden ska det bli en schyst företagskultur på hela Ikano Bostad, säger Margareta Lisjö.

I en schyst företagskultur ingår att stärka säkerhetsklimatet.

Byggjobbet är fysiskt krävande. Nästan alla här som är över 50 år gamla här har belastningsskador. Därför är det viktigt att alla använder de hjälpmedel som finns för att avlasta kroppen, säger Margareta Lisjö.

Belastningar

Det finns regler för att begränsa belastningarna. Man får till exempel inte lyfta mer än 25 kilo, och det finns lyfthjälpmedel till exempel för att sätta upp gipsskivor i tak. Det gäller bara att få folk att använda dem.

Tanken är att en mer jämställd arbetsplats kan minska risktagande och olyckor. Men än så länge tycker Margareta Lisjö inte att säkerheten har ökat märkbart med projektet.

– Jag ser inte att tjejerna skulle vara försiktigare än gubbarna. Man får tjata om hjälm, och om att bära varselreflexer så att man inte blir påkörd.

– Som arbetsledning vill vi att alla ska använda hjälpmedel. Men om handledarna kör utan hjälpmedel, om man bara övar tre gånger med hjälpmedel går det dåligt. Om man i stället övade trettio gånger tror jag man skulle få snits även på det, säger hon.

Några tillbud

Det har varit några tillbud bland kvinnorna, någon har ramlat från en låg bock, någon har tappat en gipsskiva i handen så att en sena gick av. Några har ont i ryggen.

– Hjälpmedlen används inte så ofta av tjejerna heller. De kanske provar en gång och sedan struntar de i det. Det vore kul om vi kom på något som kunde bidra till bättre hjälpmedel, säger Margareta Lisjö.

Alla på företaget får genusutbildning

På sikt kommer alla i hela företaget att ha genomgått genusutbildningar om skillnader mellan kvinnor och män. Margareta Lisjö har deltagit i flera av utbildningarna.

– Gubbarna tror att tjejer inte är snickare för att de inte vill snickra. Men jag tror att tjejerna inte blir snickare för att de inte vill gå som ensam tjej i en klass på byggymnasiet. Eller kanske de inte väljer bygglinjen för där går bara de som var bråkigast i klassen, säger hon.

Vana att argumentera

På genusutbildningarna har hon märkt att kvinnorna är mer vana än männen vid att argumentera för sin sak.

I våra diskussioner kör tjejerna om gubbarna. Till exempel är journalisten i gruppen van vid att uttrycka sig. Vi har flera sådana tjejer, bara de öppnar munnen blir gubbarna övertygade.

Demulan Gustafsson Foto: Anna HolmgrenFrågan är om det går att få med sig alla i förändringen mot en jämställd arbetskultur.

– Vår nivå här på bygget är den mest engagerade i projektet. De andra nivåerna i företaget kan ha svårare att hänga med. Det känns som att de är lite mer stelbenta och de ifrågasätter mer, säger hon.

Schyst företagskultur

Målet är en schyst företagskultur. Den stora frågan är hur man kan förebygga sexuella trakasserier och könskränkningar på en arbetsplats.

– Som chef måste man säga ifrån. Det handlar om nolltolerans. Det får inte förkomma sexskämt, inga bilder och liknande. Det gäller att säga nej till klotter i hissar och på toa, säger Margareta Lisjö.

– Det kan tyckas som smågrejer, men sådant gör att man som tjej känner sig obekväm. På jobbet är man i sin yrkesroll. Det krävs kanske bara ett ord för att den ska rasa och man känner sig nedtryckt. Självförtroende är en färskvara!

Rättvis behandling

Rättvisa är viktigt för att förebygga problem. Då gäller det att alla blir hörda, och det gäller att hindra en könsuppdelning av arbetet.

Vi hade en tjej som var arbetsledare. Det var alltid hon bland arbetsledarna som fick skriva minnesanteckningar. Hon ansågs som ordningssam bara för att hon är tjej. Det är viktigt att säga nej till sådant.

I stora grupper är det lätt hänt att en ensam kvinna inte blir sedd.

– Här har vi tänkt att alla kvinnorna ska få vara lärlingar tillsammans på samma ställe. En ensam tjej kan inte förändra en arbetsplats, men en grupp på 15 tjejer kan förändra världen! De är urstarka, ingen kan gå på dem som grupp, säger Margareta Lisjö.

Anna Holmgren

Aktionsforskare med genusperspektiv

Inom bygg, anläggning och snickeri har 11-12 procent av de anställda rapporterade arbetsskador. Vård och omsorg har motsvarande nivå på sina arbetsskador.

– De är båda enkönade, icke jämställda branscher, säger Annika Vänje, som är forskare på enheten för ergonomi på Kungliga Tekniska högskolan.

Annika Vänje medverkar som genusforskare i jämställdhetsprojektet Hentverkarna. (Se reportage ovan om detta projekt i byggbranschen)

– Nivån på skador i byggbranschen kan hänga ihop med att man tar risker i en manlig kultur. Man vet att arbetshälsan är bättre i en jämställd kultur med öppenhet för olikheter bland människor, säger hon.

Annika Vänje menar att betydelsen av maskulinitet och femininitet är mycket stark i enkönade arbetsmiljöer.

Stark femininitet

– Ta en kvinnodominerad arbetsplats med en frånvaro av maskulinitet. Där blir femininitet som norm väldigt stark. Det spelar roll i förhållande till hur man värderar arbete. Idag ser vi att den mansdominerade tekniska sektorn har mycket högre status än vård och omsorg som är kvinnodominerat, säger Annika Vänje.

Sverige har en av Europas mest könssegregerade arbetsmarknader tillsammans med Estland, Lettland, Slovakien och Finland. Byggbranschen i Sverige är extrem. Här är 99 procent av byggnadsarbetarna män, bara en procent är kvinnor.

En jämställd arbetsplats

Idén till projektet Hentverkarna kom från en av cheferna på Ikano Bostad, som ville utveckla en mer jämställd arbetsplats. Företaget kontaktade enheten för ergonomi på KTH för att få ett forskningsbaserat stöd i sitt förändringsarbete.

– De vill jobba med machokulturen ute på golvet i byggbranschen genom att rekrytera kvinnor och samtidigt arbeta med företagskulturen. Vi sökte men fick inte forskningsmedel för projektet på KTH. Då bestämde sig företaget för att själva finansiera forskningen, säger Annika Vänje.

Det forskarna gör på Ikano Bostad är aktionsforskning. De arbetar tillsammans med dem forskningen berör.

– Vi som forskare har teoretisk förståelse arbetsmiljö och jämställdhet, de som jobbar på Ikano Bostad är experter på sin egen verksamhet. De gör den här förändringen i sin arbetskultur. Jag jobbar tillsammans med dem och vi utvecklar ny kunskap tillsammans.

Bättre säkerhet

Annika Vänje kommer bland annat att studera om säkerheten på byggena blir bättre med en mer jämställd arbetsplats som inkluderar fler kvinnor.

– Det finns en förutfattad mening om byggbranschen att den är för fysiskt tungt för kvinnor. Men byggjobbet är inte tyngre för kvinnor än för män, även männen i byggbranschen blir slitna. Frågan är vad normen i det fysiska arbetet ska vara oavsett om det utförs av män eller kvinnor.

Annika Vänje har intervjuat ett antal kvinnor och män som befinner sig på olika nivåer på det aktuella bygget. Det handlar om yrkesrollen som byggnadsarbetare, varför man valt sitt yrke och vad man har för bild av yrket. Det handlar om arbetsmiljö och säkerhet, om man ser någon skillnad på företagets policy och vad man gör i vardagen. Det handlar också om jämställdhet, om man sett eller råkat ur för några trakasserier.

Lärandeseminarier

Efter enkäterna och intervjuerna kommer Annika Vänje att analysera svaren och genomföra lärandeseminarier med deltagarna. Alla på det aktuella bygget, cirka 40 personer, ska då identifiera olika dilemman på arbetsplatsen, som de får diskutera i mindre grupper.

– De kommer att diskutera vad deras värdegrund är på den här arbetsplatsen, vad som är okej, vad som inte är okej. Och de ska gemensamt utveckla åtgärder som vi kan implementera på företaget.

– Om man skapar en gemensam värdegrund som öppnar upp för olikheter finns en bra bas för en mer jämställd arbetsplats, säger Annika Vänje.

Ett öppet klimat

Nästa steg blir att genomföra lärandeseminarier även på företagets andra byggarbetsplatser.

– Om man ska få en jämställd arbetsplats krävs ett öppet klimat, att man får säga ifrån.

Ett öppet klimat kräver att också facken deltar aktivt.

– Där tycker jag att facken är svaga. De är inte aktiva och inte kunniga i jämställdhetsfrågor lokalt, anser Annika Vänje.

Frågan är hur man kan förebygga trakasserier och hindra en tystnadskultur på arbetsplatserna.

– Det gäller att skapa en kultur där man får säga ifrån, men också tid och utrymme för det. De får inte bli en tystnad. Jag som individ måste känna mig trygg.

Utrymme för mellancheferna

Chefer och arbetsledare måste leva upp till sina värderingar. Det måste gälla i hela organisationen uppifrån och underifrån att man är tydlig vad som gäller, inte bara i högsta ledningen och på arbetsgolvet.

– Ofta har företagets ledning en förståelse för jämställdhet och ser att det är bra för företaget. Men det måste sippra ner på mellannivån. Om inte mellancheferna har utrymme att driva jämställdheten på arbetsplatsen, då går det inte, säger hon.

Annika Vänje anser att det är viktigt att göra något åt segregeringen på den svenska arbetsmarknaden.

– Det skulle skapa ett mer öppet klimat för olikheter. Segregering skapar grupper med lika personer. Bryter man segregeringen öppnar man upp för mer jämställdhet. Om man skapar ett klimat där det inte är okej att diskriminera på grund av kön, då minskar man indirekt betydelsen av kön och att kvinnor och män kan ha liknande kompetenser och förmåga.

Lästips:

Under luppen! – Genusperspektiv på arbetsmiljö och arbetsorganisation, Annika Vänje och Ulf Sandström, AV-rapport 1-2013.

En del bussförare får ibland hot och glåpord från passagerare i stället för den självklara betalningen för resan.

Hot och glåpord vardag för förarna

Vad som är psykiskt påfrestande på jobbet handlar både om kropp och själ. Den som blir utsatt för hot och våld i tjänsten kan också bli mycket trött. Ett exempel på detta är personalen i kollektivtrafiken. Forskaren Anna Anund och hennes kollegor har studerat deras arbetsmiljö.

Anna Anund är forskningschef på Statens väg­ och transportforskningsinstitut, VTI. Hon har lett ett projekt om villkoren för bussförare och tågvärdar, finansierat av Afa Försäkring.
Studien visar att bussförare och tågvärdar ofta är utsatta för hot ochvåld i sitt arbete. Här är några typiska exempel på vad bussförare berättar, hämtat ur rapporten ”Hot och våld mot bussförare och tågvärdar”, K2 Research 2017:

• En resenär bröt mitt finger då jag bad honom att lugna sig efter att han sparkat kraftigt på den bakre dörren.
  • Någon sköt mot bussen. Rutan gick sönder och jag fck glas i ansiktet.
  • Körde bussen. Resenär bråkade och gick till angrepp.
  • Körde bussen, blev hotad av passagerare och knivhuggen.
  • Blev slagen med ett knytnävsslag rakt i ansiktet av okänd gärningsman medan jag körde bussen.
  • Här är några exempel på vad tågvärdar berättar:
  • Jag biljettviserade resenär. Resenären skar mig i halsen
    med en kniv.
  • Jag blir spottad på samt knuffad av resenär.
  • Misshandlad på tåg, slagen med knytnäve.
  • Slagen av okända personer i huvudet, bilateralt mot öronen.
  • Slagen i ansikte och på arm av passagerare.
  • Fyra stycken killar som överföll mig vid visering av deras biljetter. Slag och sparkar och en sparkcykel som dom använde till tillhygge.

Trötta förare gav idé

Enligt rapporten inträffade under fem år 220 allvarliga arbetsolyckor i Sverige till följd av hot och våld mot bussförare och tågvärdar (2010–2014). Bussförare drabbades i 154 fall och tågvärdarna i 66. Varje olycka ledde till minst 30 dagars sjukskrivning. Anna Anund fck idén till det aktuella projektet redan 2012 när hon studerade trötthet hos bussförare. Det visade sig då att många av dem kämpade för att hålla sig vakna när de körde.

– Dessa trötta förare var också de som upplevde mest stress i arbetet. Och en av de faktorer de upplevde som mest stressande var att de utsattes för hot och våld, säger Anna Anund.

I projektet om hot och våld mot bussförare och tågvärdar har Statens väg­ och transportforskningsinstitut, VTI, studerat bussförarna, och Malmö universitet har studerat tågvärdarna.

Kartlagt

Forskarna har kartlagt omfattningen av hot och våld i trafken. De har också intervjuat sexton bussförare, tolv tågvärdar och sju chefer. Intervjuerna handlar om hur hot och våld tar sig uttryck, hur personalens utsatthet hanteras och hur ledningen arbetar med frågorna.

– Det är väldigt individuellt hur bussförarna mår. Det handlar om hur den enskilda föraren förhåller sig till olika saker i sitt arbete, säger Anna Anund.

Hotfulla situationer uppstår främst vid biljettkontroller. Hur hotfullt det blir handlar då om vilken strategi föraren har i mötet med resenärer utan färdbevis.

Likgiltiga

– Några förare är likgiltiga, de bara släpper förbi resenärer utan färdbevis. Andra upplyser om att man måste betala annars åker man på eget ansvar. Några förare säger att resenären inte har rätt att åka med. Det är då det blir konflikt, säger Anna Anund.

Samma förare kan hantera resenärerna utan biljett olika. ”Ibland kan jag envisas men då förstör jag min dag”, säger en bussförare. Saknas tydliga riktlinjer Grunden till skillnaderna är att det är otydligt vad som egentligen är förarens uppgift.

– Det finns helt olika bilder av vad som är bussförarens uppdrag bland förare, chefer och beställare och det saknas tydliga riktlinjer för bussförarnas uppgift, säger Anna Anund, som anser att det behövs en enad bild.

–Det ska inte bara vara förarnas ansvar hur de agerar mot resenärerna. Det är viktigt att tydliggöra vad som förväntas.

Forskarna föreslår:

• återkommande och obligatorisk utbildning i konflikthantering,
  • tydliga riktlinjer för vad som gäller kring biljettvisering,
  • erfaren personal som handledare för nyanställda,
  • information till resenärerna om gällande regler och att fordonet är kameraövervakat,
  • tydlig skyltning av regler, till exempel om antalet barnvagnar och förbud mot alkohol och
  • oannonserade poliskontroller på utsatta sträckor och tidpunkter

Dialog om värdegrund

Intervjuerna visar att det är oklart hur man definierar hot och våld på trafikföretagen. Många bussförare anser att diskriminerande glåpord och hot tillhör vardagen.

–Har man inte diskuterat vad man menar med hot eller våld är det svårt att veta vad som är okej och vad som inte är okej, säger Anna Anund.

Det är viktigt att diskutera den diskriminering som sker mot kvinnliga och manliga förare och även invandrade förare.

– De får en massa glåpord mot sig, som utgör ett hot mot deras integritet.

Forskarna rekommenderar en gemensam värdegrund på trafikföretagen, till exempel att man inför obligatoriska arbetsplatsträffar då man diskuterar:

• kulturen på arbetsplatsen,
  • medarbetarnas roll i mötet med resenärerna,
  • vad som förväntas av medarbetare och chefer,
  • vad som är diskriminering och
  • hur personalen kan skydda sin integritet i mötet med resenärerna.

Rapportering av tillbud

Anna Anund

Intervjuerna visar att det finns en stor grad av underrapportering av incidenter i trafiken.

– Det är oklart för personalen vad som ska rapporteras. Om företaget har en flytande värdegrund leder det till att incidenter bara rapporteras ibland. Det behövs en gemensam bild av vad som är viktigt och vad som inte är viktigt, säger Anna Anund.

Det är inte tydligt när rapportering ska göras och det är oklart vem som ska betala för tiden detta tar. Det finns också en oro bland förarna för att de ska bli skuldbelagda för det som inträffat.

Dessutom saknas det ofta ett förebyggande arbete med rapporterna som utgångspunkt.

–Det är viktigt att företaget tar till vara på allt som rapporteras. Det är en guldgruva att veta vad som skett för att sedan veta vad man ska göra för att det inte ska hända igen, säger hon.

Ansvaret faller mellan stolarna

Oklarheterna kring hot och våld i vardagen hänger också samman med brister i samverkan mellan de olika aktörerna i trafiken. Det är de regionala trafikmyndigheterna som ansvarar för kollektivtrafiken, som de upphandlar av trafikföretagen. I upphandlingen överförs ansvaret för personalen till operatörerna. De offentliga arbetsgivarna överför ansvaret till bussbolagen.

– Ansvaret för förarna är inte helt tydligt och det finns risk att ärenden, rutiner och processer faller mellan stolarna i den typen av organisation, säger Anna Anund.

Rapporten kritiserar de brister i samverkan mellan aktörerna som framkommit i studien. Dessa gör att bussförarna och tågvärdarna hamnar i en utsatt mellanposition där de kan ifrågasättas av både aktörer och resenärer.

Forskarna påpekar att hot och våld inte handlar om enskilda medarbetare. Ett påhopp mot en bussförare eller en tågvärd utgör våld mot tjänsteman, det är ett påhopp även mot trafikföretaget, mot kollektivtrafikmyndigheten och mot en viktig funktion i samhället.

Forskarna rekommenderar därför en ökad samverkan i kollektivtrafiken mellan myndigheter, trafikföretag och polisen.

Anna Holmgren

Terrorattacken på Utöya och andra stora katastrofer har gett upphov till stor del av den moderna forskningen om krishantering.

Gör organisationen beredd på det värsta

Oväntade traumatiska händelser kan ske i alla branscher. Organisationens beredskap avgör ofta hur de anställda påverkas. Ändå har få arbetsplatser en utbyggd krisberedskap, menar psykologen och traumaexperten Magnus Brolin.

Den 7 april 2017 körde Rakhmat Akilov en lastbil på Drottninggatan i centrala Stockholm i ett terrordåd. Fem personer dödades och femton skadades allvarligt.

Men många fler drabbades: De som fick kasta sig in i butiker för att undkomma lastbilen, de som tog hand om skadade. Ännu fler blev vittne till förödelsen, inte minst från de många kontoren längs Drottninggatan.

Krishantering tas på större allvar

Efter attacken frågade sig många organisationer yrvaket hur man tar hand om sin personal efter att det värsta hänt.

–Tendensen att ta krishantering på allvar har ökat drastiskt efter händelsen på Drottninggatan. Ju närmare platsen desto större allvar. Så funkar ju vi människor.

Det säger Magnus Brolin, psykolog och specialist inom kris och trauma. Ihop med kollegan Mikael Westrell driver han ett företag som jobbar med krishantering i organisationer. Tillsammans med en tredje person, Per Calleberg, har de också skrivit boken ”Krishantering i arbetslivet”.

Magnus Brolin menar att krishantering vanligen prioriteras lågt på arbetsplatser.

– På de flesta arbetsplatser vet man vad man ska göra om ekonomin försämras eller om det blir datahaveri. Men tyvärr brukar en flik i planen vara tom: Om någon blir rånad, hotad eller avlider, hur tar vi då hand om personalen?

Kan hända var som helst

Det finns branscher där kriser och potentiellt traumatiska händelser är vanliga. Militären, polisen och akutsjukvården är exempel.

– Men krisberedskap behövs inom alla branscher. En grupp chefer sitter på ett möte, och plötsligt faller en av dem ihop och avlider. Det är ett exempel på något som kan hända var som helst, oavsett om det är handeln, militären eller kommunal verksamhet, säger Magnus Brolin.

I en sådan situation finns mycket att hantera: själva dödsfallet, traumatiserade människor som misslyckats med att återuppliva den sjuke, medarbetare som förlorat en chef, kollegor som mist en vän. Precis som vid terrordådet på Drottninggatan kan man dela upp de drabbade i nivåer:

• Primärt drabbade, som skadats, hotats eller på annat sätt hamnat i händelsernas centrum.
  • Sekundärt drabbade, personer som i sin professionella roll tar hand om skadade eller dödade.
  • Tertiärt drabbade. De som blivit vittne utan att ha varit i direkt fara.
  • Indirekt drabbade är den största kategorin. Det kan vara anhöriga, människor som tidigare drabbats av en liknande händelse och nu återupplever det som hänt, eller som av en slump inte var på plats.

Den sistnämnda gruppen är lätt att glömma bort efter en krissituation. Alla reagerar olika på traumatiska händelser, och det är svårt att på förhand veta vem som kommer att påverkas mest.

Svårbeforskat område

Magnus Brolin

En stor del av den moderna forskningen om krishantering har sin grund i stora kriser. Händelser som terrorattacken på Utöya 2011 och tsunamikatastrofen i Sydostasien 2004 har genererat många forskningsartiklar.

Eftersom sådana kriser – lyckligtvis – är sällsynta, är krishantering ett svårbeforskat område. När forskaren Stevan Hobfoll och hans kollegor sammanställde befntlig forskning om traumahantering (2007) konstaterade de att det nog är omöjligt att bygga en vetenskaplig bild på randomiserade studier. En stor del av kunskapen baseras i stället på vad som visat sig fungera – och vad som inte gjort det.

Viktigt skapa trygghet

Hobfolls forskning visade att det viktigaste vid krishantering på arbetsplatser är att förmedla trygghet. Magnus Brolin förklarar att det faller på chefer att skapa en stabil grund och kommunicera på ett bra sätt, både med medarbetarna och utomstående. Nittio procent av hans arbete i krisdrabbade organisationer består av att hjälpa cheferna med detta. När det arbetet börjar flyta på igen undersöker man även behovet av stödsamtal och andra samtalskontakter.

Debriefing kan vara skadligt

Under 80-­ och 90-­talen såg kunskapen om krishantering på arbetsplatser annorlunda ut. Rutinen vid en traumatisk händelse var att samla alla som på något sätt påverkats, och förmå dem att berätta om sin upplevelse. Metoden kallas debriefing.

– Alla sätter sig och berättar om vad de gått igenom, känslomässigt och tankemässigt. Då skulle man få det ur systemet och kunna gå vidare. Men det är inte så det funkar. Det riskerar att försvåra återhämtningen, säger Magnus Brolin.

Men metoden har inte åldrats väl. I forskningssammanställningen ”Modernt Krisstöd” från 2014 sammanfattar Per­-Olof Michel, docent i katastrofpsykiatri, att debriefing visat sig ”i vissa fall kunna vara skadlig och rekommenderas inte längre”.

Anledningen till de negativa effekterna är att personer är som skörast just när de drabbats av något hemskt. Normalt söker de själva stöd från personer de litar på och berättar i den takt de känner sig bekväma med. När de pratar om vad de varit med om innan de är mogna för det ökar stressen, när det som behövs är att minska den.

–Om man direkt drar dem tillbaka till det som hänt utsätts de för händelsen igen. Om de inte blivit traumatiserade förut finns risken att de blir det nu, säger Magnus Brolin.

PTSD en av flera reaktioner

I dag sätter experterna större tilltro till vår naturliga återhämtningsförmåga. I Socialstyrelsens rapport ”Krisstöd vid allvarlig händelse” från 2008, beskriver författarna att grunden för förmågan att hantera svåra upplevelser är vårt normala skyddsnät: familj, släkt, vänner och kollegor.

Men en del kan behöva professionell hjälp med att hantera sina upplevelser. Efter en traumatisk händelse riskerar ungefär 10–20 procent att utveckla posttraumatiskt stressyndrom, PTSD. Den drabbade återupplever den hemska händelsen, antingen i drömmar eller i vaket tillstånd och undviker situationer som påminner om traumat. PTSD leder ofta till bland annat nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och ökad risk för missbruk.

– De 10–20 procent som inte kommer ur det här på egen hand bör erbjudas traumaterapi. Men då är det inte på jobbet utan i ett kliniskt sammanhang, säger Magnus Brolin.

– Men PTSD är bara en av flera reaktioner. Det finns en risk att vi stirrar oss blinda på det. Diagnoser ska vi professionella hålla på med. Snarare är det viktigt att se på hur personalgruppen funkar: Har det blivit högre stress, mer oro, fler sjukskrivningar? Det är lidandet i sig som spelar roll.

Bäst att vara förberedd

Arbetsgivarens ansvar vid krissituationer är tydligt inte minst i lagstiftningen. De nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) har haft en påverkan, men Magnus Brolin menar att föreskriften ”Första hjälpen och krisstöd” från 1999 var före sin tid, då den ställer krav på att organisationen är förberedd på traumatiska händelser. Just förberedelser är enligt Magnus Brolin det bästa sättet att hantera kriser på.

– Bästa krisberedskapen är att allt funkar bra i vardagen. Att vi har koll på risker, att kommunikationsvägar är tydliga, att alla vet vad de ska göra om något händer. Om vi fuskar med de här sakerna i vardagen är risken stor att det blir fel under en kris.

Det hjälper att öva

När stressen ökar drabbas både individer och organisationer av ”tunnelseende” och handlingsalternativen blir färre. Magnus Brolin rekommenderar därför att organisationen övar på krishändelser. Men stora övningar kräver ofta stora resurser och mycket tid, och därför blir de sällan av.

–Jag vill slå ett slag för att börja i mindre skala, det viktiga är att öva. Om övningen ger något så skalar man upp, säger han.

Undvik fällorna

Vilka fällor riskerar en krisdrabbad organisation att falla i? Magnus Brolin menar att kommunikationen är lätt att glömma. Om medarbetarna inte får veta vad som hänt riskerar en händelse att blåsas upp.

– Om kommunikationen sköts dåligt kan händelsen börja leva sitt eget liv. En detalj kan bli jättestor, på grund av fördomar och rykten, och en liten händelse kan få förödande effekter, säger han.

När vardagen så småningom återvänder är det svårt att veta hur man ska bete sig gentemot de drabbade. När kan man förvänta sig att medarbetarna ska kunna jobba för full maskin igen? Enligt Magnus Brolin är detta en lurig avvägning.

– Det är ett lika stort problem att passivisera människor som att ställa för höga krav på dem. Det behövs en balans i detta.

I allt det jobbiga kan en kris faktiskt få positiva följder.

– Man ska inte romantisera, men under en kris prövas organisationen och cheferna. Står man pall byggs i någon mening en starkare organisation. Det finns mycket att vinna på god krishantering.

Nils Otto

Förlossningsläkare och barnmorskor kan drabbas av posttraumatisk stress när ett barn dör. Beredskapen bör förbättras, menar forskaren Åsa Wahlberg.

Dödsfall på förlossningen kan ge posttraumatisk stress

När det som skulle bli det lyckligaste ögonblicket i livet vänds till katastrof. När ett barn dör på förlossningen. Då finns en barnmorska och ofta en läkare där, som kan klandra sig själva, drabbas av skuld och skam och som kan få psykiska skador på liknande sätt som krigsoffer.

Finns det rätta stödet för ”det andra offret”?

Forskaren Åsa Wahlbergs egen mamma drabbades.

Båda arbetade då som läkare på samma förlossningsavdelning. Åsa ammade sin baby och mamman ställde upp och tog sin dotters jourpass. Den natten dog ett barn.

–Det hade lika gärna kunnat vara jag. Jag hade nog inte tålt det särskilt bra, med tanke på mitt eget lilla barn, säger Åsa Wahlberg.

Då var hon redan igång med den här forskningen som resulterar i en doktorsavhandling våren 2018.

”Det andra offret”

Åsa Wahlberg är specialistläkare i gynekologi och förlossningsvård sedan ett tjugotal år. Hon har deltagit i forskning i flera år om ”det andra offret”, om hur barnmorskor och förlossningsläkare påverkas av svåra upplevelser i jobbet.

En enkät besvarades av 2000 vårdanställda. Svaren visade att 84 procent av förlossningsläkarna och 71 procent av barnmorskorna hade varit med om en eller flera potentiellt traumatiserande händelser under sitt yrkesliv.

I fördjupande frågor fick de beskriva vilka reaktioner händelserna utlöst. Fem procent av barnmorskorna och sju procent av läkarna kunde beskriva symtom som motsvarar posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, alltså liknande det som drabbar krigsoffer som upplevt intensiv skräck, panik och hjälplöshet.

Påverkar förmågan att vårda

En drabbad kan plötsligen återuppleva påträngande inre bilder av händelser, deras minne kan försämras, de kan bli överspända, få svårare att koncentrera sig och att sova.

– Man kan vara på spänn, rycka till när en dörr öppnas eller reagera bara man kommer i närheten av förlossningsavdelningen, säger Åsa Wahlberg.

– Det kan leda till olika strategier, som att undvika vissa situationer eller personer. Även om man inte blir så traumatiserad att man får PTSD kan det ändå påverka en framdeles, påverka den vård man ger.

Kan bränna ut

Annan forskning visar att PTSD även ökar risken för utbrändhet, på­pekar läkaren.

–Den som blir utbränd kan bli mer cynisk och mindre empatisk. Man kan få ett behov av att skydda sig själv, man agerar inte lika klokt och moget och får därför svårare att skapa goda emotionella relationer med patienter och kolleger, säger Åsa Wahlberg.

Skador och dödsfall på förlossningen kan alltså drabba både personalen och de övriga patienterna. Men alla skadas inte på det här sättet. Bra hanterad kan en kris leda till ökad professionalitet. Forskargruppen intervjuade sju läkare och sju barnmorskor för att få djupare inblick.

Inre och yttre faktorer

Åsa Wahlberg beskriver tre yttre och tre inomsjälsliga faktorer som avgör hur hårt slaget tar.

Den första yttre faktorn är patientens och de anhörigas reaktion.

–Det är avgörande om man möts av aggression eller faktiskt blir förlåten.

För det andra är det ett grundläggande mänskligt behov att spegla sig i andra för att få en bild av vem man är. Bemötandet från vänner, anhöriga, kollegor och chefer påverkar starkt.

–En omedelbar reflex hos kolleger kan vara en lättnad över att det inte drabbade en själv, tankar om att man själv skulle ha hanterat situationen bättre. Det är så obehagligt att tänka att det skulle drabba en själv, att man hellre fjärmar sig. Då uppstår som ett vakuum runt den berörda personen.

I så fall kan en återsamling, en debriefing, paradoxalt nog förvärra risken för PTSD i stället för att ge stöd och tröst, visar intervjuerna.

”Domen” från utomstående

– Reaktioner i medier upplevs aldrig någonsin som något positivt, i de intervjuer vi gjorde, säger forskaren Åsa Wahlberg. Foto: Privat

Den tredje yttre faktorn kallar hon ”domen”, reaktionerna från världen utanför sjukhuset. Det kan handla om medierna och om utfallet av en prövning hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Även om IVO ”fäller” så kan personen uppleva det som något bra.

– Det kan ge en insikt om att ”jag inte skulle ha gjort så där”, men att utfallet ändå känns rättvist.

– Reaktioner i medier och sociala medier upplevs däremot aldrig någonsin som något positivt, i de intervjuer vi gjorde.

De tre inre faktorerna berör hur man själv hanterar påfrestningar. Den första handlar om hur väl man kan stå ut med känslor av skuld och skam.

– När man har varit med om en sådan här sak rubbas föreställningen om en själv. Vem man är som yrkesperson, som människa. Man undrar vad andra ska tänka om en. Det kan väcka skuld för det som hände och skam över vem man är, säger Åsa Wahlberg.

Det är skillnad om man kan acceptera känslorna, veta att de kommer att klinga av.

– En del vet vad de behöver; att åka hem till familjen och djuren eller hänga med fantastiska kolleger på jobbet.

Resultaten visar att risken för PTSD fördubblades om personen kände skuld för något den gjort eller underlåtit att göra.

Viktigt att acceptera

Den andra faktorn som påverkar om man ska skadas på djupet är om man kan acceptera sin sårbarhet och skörhet.

– Den omedelbara känslan kan vara så smärtsam att man börjar skylla ifrån sig – på patienten, på kolleger, på omständigheter.

En kris kan man gå stärkt ur, eller skadas av långsiktigt. Åsa Wahlberg menar att man behöver kunna erkänna sina känslor för sig själv för att kunna resa sig.

‒ Man gör ofta fel i jobbet, men det blir rätt ändå. Men just den här dagen så faller dominobrickorna åt fel håll. Att kunna acceptera det och leva med det, tror jag spelar roll för utgången, för om man kan fortsätta på samma jobb eller flyttar sig.

Tankar om framtiden

För det tredje kommer tankar om den yrkesmässiga framtiden. Stanna eller gå? Enkäten visade att 3 procent valde att byta arbetsplats. Bland dem som blivit traumatiserade lämnade cirka 10 procent.

Åsa Wahlberg talar om en kultur inom vården, ett slags tuffhet, att man bör vara stark och duktig, inte prata så mycket om påfrestande händelser, inte be om hjälp. Annars betraktas man som mindre professionell.

Det gäller särskilt läkare. Den aktuella forskningen visar att läkare mer sällan blir sjukskrivna än barnmorskor, att de oftare känner sin yrkesidentitet utmanad vid en incident och att de betydligt oftare än barnmorskor känner skuld. Det har bland annat att göra med att läkaren som regel kallas in när det ser kritiskt ut och tar över ansvaret från barnmorskan. Men det finns också en kulturskillnad.

Ensamma läkare

‒ Läkarna är lite mer ensamma. Det är inte okej för dem att vara hemma efter en sån här händelse, säger hon.

‒ I synnerhet om det är en erfaren, äldre, kanske överläkare och chef som drabbas. Högre upp i hierarkin är det mycket svårare att våga visa sig sårbar inför yngre och mindre erfarna eller underordnade. Det blir ett problem i en hierarkisk struktur.

Men någon som varit med om att ett barn eller en mamma dött fungerar troligen inte så bra i jobbet den närmaste tiden. Ändå finns i allmänhet inget system för att bli avbytt, noterar forskaren. Hon jämför med tågförare som råkar ut för att någon hoppar framför tåget.

Avlöst

‒ Har man varit med om att en människa krossas så får man inte köra tåget därifrån, då blir man avlöst.

Så borde det vara i sjukvården, tycker Åsa Wahlberg. Plan och beredskap.

‒ Respektera sårbarheten!

Vad skulle behövas inom förlossningsvården för att minska risken för PTSD och utbrändhet? Åsa Wahlberg talar för en ökad medvetenhet och respekt för sårbarheten, hos arbetsgivare och kolleger.

När hon föreläser för vårdpersonal så känner de igen det hon beskriver och verkar tycka det är skönt att få sina känslor bekräftade vetenskapligt. som att de då är mer giltiga.

Spegling

Det behövs spegling och erkännande från kolleger och chefer, att man är en bra människa och medarbetare även om man har gjort fel.

‒ Ofta diskuteras bara själva händelsen, varför man gjorde si eller så. Det kan finnas en funktion i det. Men det behövs omsorg om dem som drabbas. En klapp på axeln.

På vissa sjukhus bland annat i USA finns ett system med utsedda tröstpersoner, betrodda arbetskamrater som träder in när någon drabbas.

En långpromenad, ett stödjande samtal, kanske en kopp te.

‒ Britterna säger ju ”I will put the kettle on”. Det är inte så svårt.

Läs mer om stöd inom vården

Roland Cox

Margareta Lisjö är arbetschef på bygget i Gustavsberg. Foto: Anna Holmgren

15 tjejer kan förändra världen

Under den långvariga byggboomen i Sverige fick företagen svårt att rekrytera byggnadsarbetare. Då kom ledningen på byggföretaget Ikano Bostad på att man skulle försöka anställa kvinnor som snickarlärlingar. Det var början på jämställdhetsprojektet Hentverkarna.

Syftet med Hentverkarna är att bryta mansdominansen och risktagandet i arbetsmiljön, med andra ord att öka jämställdheten och stärka säkerheten i arbetsmiljön på företaget. Ett mål är att fram till år 2020 uppnå 20 procent kvinnor bland yrkesarbetarna.

Efter en stor annonskampanj i tunnelbanan i Stockholm fick företaget svar från 330 kvinnor som ville bli byggnadssnickare.

– Vi valde ut 15 kvinnor som vi anställde som vuxna snickarlärlingar. De ska bli vanliga hantverkare hos oss på Ikano Bostad, säger Margareta Lisjö, som är chef för Ikano Bostads bygge i Gustavsberg utanför Stockholm.

En manlig värld

Margareta Lisjö är än så länge den enda kvinnan bland de nio arbetscheferna på Ikano Bostad.

– Jag är uppväxt på en bondgård. Det var en manlig värld med mycket maskiner, så jag kanske inte märker machokulturen. Lite kan det bero på att jag är chef. Gubbarna ändrar sig när jag kommer, de ändrar språket och så. Kanske de inte ens själva tänker på att de gör det.

I vår börjar ytterligare en kvinna som arbetschef på företaget. Det innebär att vara högsta chef för en hel byggarbetsplats. Här i Gustavsberg handlar det om 40 personer, varav tolv är tjänstemän.

De 15 nya kvinnorna är vuxenlärlingar. Det vanliga i branschen är att rekrytera unga lärlingar som kommer från bygglinjen i gymnasieskolan. Kvinnorna kommer från helt andra bakgrunder. En är sportjournalist, en annan har jobbat på bank.

– Det är en stor omställning från att sitta på kontor till att plötsligt gå i arbetskläder i en helt annan miljö, säger Margareta Lisjö.

Jättenervösa

Efter flera urval bland de 330 var det 20 kvinnor kvar från 21 till 45 år, som kom på intervju till Gustavsberg. Margareta Lisjö och två handledare träffade kvinnorna, de flesta deras blivande arbetskamrater.

En del av tjejerna var jättenervösa under intervjun, andra var precis tvärtom. Alla var oerhört positiva till det nya jobbet.

– Det vi sökte efter var en känsla av att kunna trivas ihop långsiktigt. Ålder och kön var inte relevant för oss. Men man måste kunna jobba framåt på ett bygge, inte behöva övertyga alla om att man är på rätt väg, säger hon.

Grundinställning

Jobbet som byggnadssnickare kräver fysisk uthållighet i kroppen. Men framför allt handlade urvalet om en grundinställning.

– Jag själv är väldigt dedikerad till mitt jobb, det är mitt liv, då kan man inte ha människor omkring sig som inte vill. Då drar det också ner min energi.

I oktober anställdes 15 av de 330 kvinnorna som vuxenlärlingar. Nu är de med och bygger flerfamiljshus här bredvid den gamla porslinsfabriken. Kvinnornas uppgift är att med handledning göra ”hela stomkompletteringen” i ett av hus med 38 lägenheter. Det betyder att de gör inredningen, bygger väggar och monterar gipsskivor i taken, lägger parkettgolv, inreder kök och badrum.

På bygget

Produktionen går för högtryck. Vi sätter på oss skyddsskor och hjälm och går i leran och stenkrosset förbi maskiner, slangar och byggställningar till den byggnad där de femton nya snickarlärlingarna jobbar.

I dörren passerar vi Maja Eppeley och Jessica Larsson, två av de blivande snickarna. Vi går in och Margareta visar runt i lägenheterna. Där finns redan färdiglagda parkettgolv täckta med skyddspapp. I ett kök ligger travar med platta IKEA-paket. Det är köksinredningen som kom i fredags. Nu ska tjejerna montera den. I våningen ovanför luktar det nymålat och i trapphuset står en halvtom tunna med vit färg.

Osanna Scanlan och Stella Helin är två av de femton lärlingarna. Foto: Anna Holmgren

Osanna Scanlan och Stella Helin är två av de femton lärlingarna. Foto: Anna Holmgren

Uppe på vinden håller Osanna Scanlan och Stella Helin på att spackla. Osanna berättar att hon känner av att hon kan få ont i händerna och hon träffar företagets naprapat för att få hjälp med det.

Roligt yrke

Trots allt tycker både Osanna och även Stella, den yngsta i gruppen, att det är roligt att få lära sig snickaryrket.

I trapphuset möter vi Demulan Gustafsson, den äldsta kvinnan i gruppen.

– Jag har bott i Sverige i sju år. Det här är mitt första fasta jobb, säger hon med ett stort leende.

När jag frågar hur hon ser på sin framtid svarar hon att hon hoppas få jobba kvar som snickare här på företaget.

Inne på kontoret berättar Margareta Lisjö mer om projektet.

– Vi försöker ta fram en metod för jämställdhet här på arbetsplatsen. Sedan ska den spridas till alla arbetsplatser i hela företaget, säger hon.

Med stöd från forskare på KTH har alla anställda på bygget i Gustavsberg deltagit i en genusutbildning, och de ska under våren fortsätta diskutera frågor om jämställdhet och säkerhet i arbetsmiljön.

– Jag vet att det finns flera byggföretag som försöker rekrytera kvinnor, men inget annat företag gör som vi. Detta är en stor satsning som kostar miljoner, berättar hon.

Flera byggen

Efter praktiken i Gustavsberg delas kvinnorna upp i två grupper som ska börja jobba ihop med män på två av företagets andra byggen runt Stockholm. Även dessa arbetsplatser ska få utbildning i genus och diskutera jämställdhet. Planen är att sprida metoden stegvis på alla nivåer tills den omfattas av hela företaget.

– Vårt mål är att alla tjejerna ska stanna kvar hos oss. Och i slutänden ska det bli en schyst företagskultur på hela Ikano Bostad, säger Margareta Lisjö.

I en schyst företagskultur ingår att stärka säkerhetsklimatet.

Byggjobbet är fysiskt krävande. Nästan alla här som är över 50 år gamla här har belastningsskador. Därför är det viktigt att alla använder de hjälpmedel som finns för att avlasta kroppen, säger Margareta Lisjö.

Belastningar

Det finns regler för att begränsa belastningarna. Man får till exempel inte lyfta mer än 25 kilo, och det finns lyfthjälpmedel till exempel för att sätta upp gipsskivor i tak. Det gäller bara att få folk att använda dem.

Tanken är att en mer jämställd arbetsplats kan minska risktagande och olyckor. Men än så länge tycker Margareta Lisjö inte att säkerheten har ökat märkbart med projektet.

– Jag ser inte att tjejerna skulle vara försiktigare än gubbarna. Man får tjata om hjälm, och om att bära varselreflexer så att man inte blir påkörd.

– Som arbetsledning vill vi att alla ska använda hjälpmedel. Men om handledarna kör utan hjälpmedel, om man bara övar tre gånger med hjälpmedel går det dåligt. Om man i stället övade trettio gånger tror jag man skulle få snits även på det, säger hon.

Några tillbud

Det har varit några tillbud bland kvinnorna, någon har ramlat från en låg bock, någon har tappat en gipsskiva i handen så att en sena gick av. Några har ont i ryggen.

– Hjälpmedlen används inte så ofta av tjejerna heller. De kanske provar en gång och sedan struntar de i det. Det vore kul om vi kom på något som kunde bidra till bättre hjälpmedel, säger Margareta Lisjö.

Alla får genusutbildning

På sikt kommer alla i hela företaget att ha genomgått genusutbildningar om skillnader mellan kvinnor och män. Margareta Lisjö har deltagit i flera av utbildningarna.

– Gubbarna tror att tjejer inte är snickare för att de inte vill snickra. Men jag tror att tjejerna inte blir snickare för att de inte vill gå som ensam tjej i en klass på byggymnasiet. Eller kanske de inte väljer bygglinjen för där går bara de som var bråkigast i klassen, säger hon.

Vana att argumentera

På genusutbildningarna har hon märkt att kvinnorna är mer vana än männen vid att argumentera för sin sak.

-I våra diskussioner kör tjejerna om gubbarna. Till exempel är journalisten i gruppen van vid att uttrycka sig. Vi har flera sådana tjejer, bara de öppnar munnen blir gubbarna övertygade.

Demulan Gustafsson Foto: Anna Holmgren

– Det här är mitt första fasta jobb i Sverige, säger Demulan Gustafsson. Foto: Anna Holmgren

Frågan är om det går att få med sig alla i förändringen mot en jämställd arbetskultur.

– Vår nivå här på bygget är den mest engagerade i projektet. De andra nivåerna i företaget kan ha svårare att hänga med. Det känns som att de är lite mer stelbenta och de ifrågasätter mer, säger hon.

Schyst företagskultur

Målet är en schyst företagskultur. Den stora frågan är hur man kan förebygga sexuella trakasserier och könskränkningar på en arbetsplats.

– Som chef måste man säga ifrån. Det handlar om nolltolerans. Det får inte förkomma sexskämt, inga bilder och liknande. Det gäller att säga nej till klotter i hissar och på toa, säger Margareta Lisjö.

– Det kan tyckas som smågrejer, men sådant gör att man som tjej känner sig obekväm. På jobbet är man i sin yrkesroll.

– Det krävs kanske bara ett ord för att den ska rasa och man känner sig nedtryckt. Självförtroende är en färskvara!

Rättvisa är viktigt för att förebygga problem. Då gäller det att alla blir hörda, och det gäller att hindra en könsuppdelning av arbetet.

– Vi hade en tjej som var arbetsledare. Det var alltid hon bland arbetsledarna som fick skriva minnesanteckningar. Hon ansågs som ordningsam bara för att hon är tjej. Det är viktigt att säga nej till sådant.

De är urstarka

I stora grupper är det lätt hänt att en ensam kvinna inte blir sedd.

– Här har vi tänkt att alla kvinnorna ska få vara lärlingar tillsammans på samma ställe. En ensam tjej kan inte förändra en arbetsplats, men en grupp på 15 tjejer kan förändra världen! De är urstarka, ingen kan gå på dem som grupp, säger Margareta Lisjö.