Restaurangchefen Lena Adolfsson åter i arbete tack vare företagshälsan. Foto: Roland Cox

Återfick hälsan med tidig coachning ”Nu mår jag bra igen”

Stress hemma. Stress på jobbet. Dödsfall i familjen.

Till slut blev belastningen för hård för Lena Adolfsson, 39.

Nu är hon på banan igen, bland annat tack vare coachning från S:t Erikshälsan. Men kommer hon tillbaka till samma jobb efter mammaledigheten?

 

Det blev för mycket. Telias personal-restaurang i Farsta hade nio anställda ‒ kockar, kallskänka, diskare, biträden och så Lena Adolfsson som chef. 400 gäster om dagen. Dessutom catering med luncher som skulle levereras eller tårtor och fika för avtackningar.

Hon administrerade, tog hand om medarbetare och deltog ”i produktionen” ‒ fyllde på i buffén, såg till att beställningar kom iväg. Snabba omkast under dagen. Tio timmar per dag kunde det bli.

Men det var inte bara det. Ungefär så har hon haft det i 15 år utan större problem. Hon har svårt att se att det skulle gå att organisera arbetet så mycket annorlunda.

‒ Jag har alltid gillat att jobba mycket och hade jättebra anställda omkring mig. De hämtade mig ibland när jag missade att äta lunch.

Pendelstrul

Hon träffade inte sin sambo särskilt mycket i veckorna. Än värre var det på vintern när pendeltåg och bussar från Muskö till jobbet var ständigt försenade och restiden kunde bli tre timmar om dagen. De försökte sälja bostaden för att flytta närmare, men det gick trögt.

Hon började märka att hon stressade när hon åt.

‒ Det gjorde att jag fick i mig mer mat och gick upp i vikt.

Jobbet, resorna, boendet. Stressen kulminerade när hennes pappa plötsligen avled efter bara några veckors sjukdom. Hon kände sig låg, hade ofta ont i magen. En dag hösten 2011 frågade hennes HR-chef hur hon egentligen mådde.

‒ Det var som att trycka på ON-knappen, då berättade jag allt, att jag inte mådde så bra. Då var jag mottaglig för hjälp, det hade jag nog inte varit några veckor tidigare.

Restaurangen ägs av det anrika restaurang-, konferens- och butiksföretaget Sabis. Företaget har avtal med S:t Erikshälsan som vi berättar om i en annan artikel här. Via företagshälsovården fick Lena Adolfsson hjälp av coachen Cecilia Belin.

Tidig insats

Insatsen kom tidigt, hon behövde aldrig bli sjukskriven. Under halvtannat år träffades de först varje, sedan varannan vecka för samtal, yoga och fysisk träning. Arbetsgivaren accepterade att hon gick ifrån jobbet en stund då och då, utan löneavdrag.

‒ Jag trodde inte att jag var någon löpmänniska, men Cecilia lärde mig att tycka om det. Vi pratade hela tiden om livet. Hon gjorde ett fantastiskt jobb.

Tillsammans satte de upp ett drömmål, att delta i tjejmilen i New York våren 2013. Nu blev det inte så, för Lena Adolfsson blev gravid med sitt första barn. Det kändes som det var dags att avsluta coachningen. Hon hade blivit vigare, 14 kilo lättare och funnit en bättre balans.

‒ Jag blev mycket lugnare i själen. Jag försökte att inte jobba så mycket.

I dag är livet annorlunda, som mammaledig med Maja i den ljusa lägenheten i närförorten Sköndal. Att bli småbarnsfamilj beskriver hon har gett ett annat fokus. Coachningen och den fortsatta mognaden i livet har hjälpt henne att sätta gränser och lyssna mer på sig själv.

‒ Utan coachningen så tror jag inte att Maja hade kommit. Jag tror att jag var för stressad, att kroppen säger nej till barn.

I oktober ska hon ut på banan igen. Hon gillar jobbet och arbetskamraterna i personalrestaurangen men funderar på om det är dags att göra något annat. Det finns både glada känslor och en oro för att gå in i stressen igen.

‒ Sabis har butiker också, det kunde vara roligt, säger Lena Adolfsson.

Bra att förebygga

Den som tryckte på ON-knappen var HR-chefen på Sabis, Ingalill Szabela. Företaget med nära 800 anställda har anlitat S:t Erikshälsan i tre år. Axlar, nacke och stress är vanliga problem i de livsmedelsaffärer, företagsrestauranger, hotell och dagkonferenser som man driver.

På Sabis uppskattar man S:t Erikshälsans syn på förebyggande och tidiga insatser. Inte vänta till sex sjuktillfällen, utan satsa redan efter tre eller fyra.

− Innan det blir längre sjukskrivning, innan det behövs rehabilitering, säger Ingalill Szabela.

Då drabbas de anställda mindre och företaget sparar på att ha hög närvaro och mindre karenskostnader. Rehabilitering och svåra samtal med stressdrabbade är tyvärr ändå de vanligaste insatserna.

− Det är en stressig bransch. Det kan komma 250 sekreterare till en konferenslokal. Alla ska ha lunch samtidigt. Det går inte att göra om branschen, men vi försöker bemanna efter det och ha kompetenta medarbetare.

− Vi gör också annat för att förebygga problem, bland annat gratis massage under arbetstid.

Rikssnittet för sjuktal ligger över nio procent. Sabis har bara drygt fyra, trots det fysiskt och psykiskt påfrestande jobbet. Det förklarar Ingalill Szabela med bra förmåner för personalen, att företagsrestauranger har fler erfarna anställda än kvällsöppna krogar, att man har låg personalomsättning, att man förebygger och att man har ”en stark kultur”.

 

Roland Cox

 

Denna artikel publiceras också i nummer 2-2014 av pdf-tidningen Användbart! med tema företagshälsovård. Tidningen kommer ut den 17 juni och finns då att ladda ner här på hemsidan.