Sköna maj slår ut i blom och maskrosorna växer så det knakar. Gräsmattor ska klippas, blommor planteras, staket målas och klotter saneras. Det är högsäsong i utemiljöbranschen.
– Allt exploderar i naturen så här års. Och vi ser till att det blir nyklippt, rent och snyggt, säger Malin Bodén, vd för företaget Centric Service AB i Linköping.
Vägen hit har varit lång. Malin Bodén startade ett eget litet städföretag 1992 när hon bara var 21 år gammal. Hon hade blivit övertalig på ett ”gigantiskt” företag i fastighetsbranschen, där hon arbetade på kontoret. Till en början var hon egenanställd, men hennes lilla företag växte och bestod snart av 35 anställda, varav de flesta jobbade med städning. När kommunen beslutade att lägga ut sin städning på entreprenad deltog Centric Service AB med anbud, men billigare företag konkurrerade ut dem.
– Våra priser låg skyhögt över konkurrenternas, eftersom vi ville ha betalt för all den tid städarna lade ner. I stället valde vi att städa åt privata företag. De pressar inte priserna lika hårt i sina upphandlingar och de är inte lika styrda som kommunens, säger Malin Bodén.
Sålde hellre än pressade löner
Hennes företag hade högre lönekostnader än konkurrenterna, eftersom hon såg lokalvården som ett yrke med välutbildad, heltidsanställd personal.
– Det gäller att ha kloka medarbetare som tar ansvar för sina uppgifter, och aldrig lämnar ett jobb halvdant, säger Malin Bodén.
När ett större städföretag ville etablera sig i Linköping och erbjöd Malin Bodén att köpa städdelen av hennes företag bestämde hon sig för att slå till.
– Vi fick välja mellan att sälja eller prispressa våra tjänster genom att låta de anställda göra allt dubbelt så snabbt. Nej tack, då var det bättre att sälja, säger Malin Bodén.
Från hantverk till maskiner
Kvar blev ett litet företag med fem anställda med inriktning på yttre miljö, främst klottersanering. I dag består företaget återigen av drygt 30 anställda, har verksamhet i Linköping, Göteborg, Södertälje och Jönköping. Företaget omsätter över 40 miljoner kronor om året med att sälja tjänster som fastighetsskötsel, renhållning, gräsklippning, snöröjning, måleri förutom klottersanering. Redskapen är inte längre skurhink, sopsäck och golvmopp. I företagets garage, på gårdsplanen och i verkstaden finns plats för gräsklippare, plogbilar och traktorer.
Arbetet planeras i detalj med hjälp av ett digitalt ordersystem. Det finns också gps i snöplogar och andra maskiner, som gör att företaget kan optimera körrutterna till exempel vid snöröjning.
– Det är rationellt att företaget vet vad som händer på vägar och i parker, säger hon.
Om till exempel två plogbilar är i Södertälje kan ledningen se vilken bil som är närmast om det är fler vägar som ska plogas. Färdiga jobb fotograferas för säkerhets skull.
– Om en kund klagar kan vi visa att vi har skött vårt uppdrag.
Låg sjukfrånvaro
De flesta anställda är män och jobbar heltid, undantaget är högsäsongerna. Då anställs tillfällig personal till exempel för att klippa gräs eller skotta snö. Alla får en introduktionsutbildning, även dessa tillfälligt anställda. Säkerheten och arbetsmiljön på företaget följs upp och alla avvikelser rapporteras.
– Vi ser att ju bättre vi mår, desto bättre presterar vi. Och vi har väldigt låg sjukfrånvaro, säger Malin Bodén, som själv jobbar långa dagar när det behövs.
– Det är viktigt att delegera arbetsuppgifter. Ett mål jag har är att företaget ska fungera även om jag är bortrest.
Redan veckan därpå ska hon resa till Lissabon och träffa Exportrådet där för att undersöka marknaden i Portugal.
Anna Holmgren