‒ Jag blev faktiskt chockad över hur mycket jag gillar det här jobbet. Det var mycket kollegerna som gjorde det.
För ett halvår sen lämnade Lucia Yacoub, 24, jobb på en förskola för att bli industriarbetare på Scanias motorverkstad. Företaget har en utförlig plan för hur nya ska komma in i jobbet.
Lucia Yacoub är utbildad barnskötare.
‒ Det är ett stort hopp. Jag kände några som jobbade på Scania som pratade gott om jobbet, om att alla är så hjälpsamma här. Jag blev intresserad, fast det är ett tekniskt jobb.
‒ Dagen innan jag började var jag väldigt nervös, men jag blev lugn när jag kom hit. De pratade med mig, var sociala, visade mig runt.
Hon ingår i en grupp med 40 anställda i två skiftlag som monterar vipparmar, inloppsrör och svänghjulskåpor.
Motorverkstaden ligger på en höjd ovanför Södertälje och sysselsätter ett tusental metallarbetare och tjänstemän. Varje dag lämnar 400 tunga motorer till främst lastbilar och bussar monteringen.
Provanställd
Lucia Yacoub är provanställd men tror att hon skulle vara lika positiv som fast anställd.
‒ Jag har berättat för andra om hur bra det är här, att jag är nöjd, att jag vill stanna. Det finns också möjligheter att lära sig mer, kanske bli gruppledare eller något annat inom Scania.
Hon känner inte att hon blivit ”testad” på något negativt sätt av de äldre.
‒ Vi planerar arbetet ihop och vi går ut tillsammans efter jobbet, grillar och så. Det behövs för att lära känna varandra, säger Lucia Yacoub.
Välkomnar
Johan Ishak är gruppchef för hennes avdelning. Han berättar att nyanställda första dagen möts av en teveskärm vid fikabordet där det står ”Välkommen till Scania”. Arbetskamraterna har fått veta att en ny ska börja.
‒ Vi går igenom risker och förhållningsregler, och hur vi ser på våra kärnvärden om respekt för individen, om mångfald och annat, och vi frågar hur den personen vill påbörja dagen för att den inte ska känna sig stressad.
‒ Jag brukar berätta hur jag själv kände när jag började, att jag inte visste vad jag skulle göra.
‒ Det är viktigt att man har roligt, att man känner sig välkommen och jobbar säkert.
Rotation
Den nyanställda får en handledare och får lära sig de 15 positionerna i avdelningen, en i taget. Det kan ta ett par veckor att bli ”grön” i ett moment. Alla roterar här, en halvtimme i taget för ergonomin och för att alla ska kunna alla moment.
Ibland går hela gruppen till Scanias träningsanläggning där det finns innebandy, gym och simbassäng.
‒ Vi brukar ha träningspass en gång i månaden. Vi har kickoff ibland. Att ses utanför arbetstid ger också mycket. Att bygga laget, säger Johan Ishak.
Tyst och rent
Motorer glider fram över dämpade parkettgolv som ska minska belastning på knän och fötter. Där det behövs kan motorerna vridas i 360 grader, höjas och sänkas för att nå bra arbetshöjd. Ljudnivån ungefär som en restaurang vid lunchtid. Sittgrupper, informationstavlor med statistik över produktion och frånvaro. Det är rent och snyggt.
Ett arbetsmoment kan vara i två minuter. En timer räknar ner sekunderna tills momentet ska vara avklarat. Det sätter press. Ändå är det svårt att värja sig mot ett intryck av mönsterfabrik. Personalomsättningen har gått ner från 25 procent på 80-talet till en handfull procent idag. Sjukfrånvaron är 2,5 procent i motorverkstaden. 22 procent av de anställda är kvinnor.
Utbildas
Innan de nya får lägga händerna på en motordel möter de Jamil Khabout som håller i introduktionsutbildningen. Efter en fyradagars grundkurs om hela företaget följer två dagars ”lokal” utbildning om den här delen av tillverkningen. Produktkännedom. Brandskydd. Säkerhet. Produktionssystemet. Hälsa. Fack och avtal.
Målet är att tillverka säkert med hög kvalitet. Han betonar livfullt att de anställda ska må bra, inte vara stressade, trivas ‒ rent av ha kul. Äldre sortens basar och tidsstudiemän är ersatta med coacher. Istället hålls gruppmöten där man gemensamt går igenom missar.
Varje grupp sätter upp sina regler tillsammans med gruppchef och coacher. På tavlor i en fikaavdelning står praktiska regler som ”använd hjälpmedel” och ”kom i tid”, men också mjuka ideal som ”ödmjukhet”, ”ge och ta emot feedback” och ”hjälpsamhet”.
Kaizen
Coachande ledarskap och ständiga förbättringar ‒ kaizen ‒ är ideal à la Toyota. Incidenter ska leda framåt.
‒ ”Älska avvikelser ‒ men döda dem sen”, skämtar Jamil Khabout.
En högre grad av självstyrande i arbetet förutsätter kunskap och engagemang hos var och en. Jamil Khabout pratar mycket om mind set, tänkesätt. För att våga ställa frågor och föreslå förbättringar behövs ett öppet klimat.
‒ Vi försöker möta personerna, inte bara ge en massa information och regler. Bygga broar mellan varandra. Det är det som gör det kul.
Riskattityd
Företaget har analyserat incidenter och olyckor i verkstaden och grupperat dem kring några huvudorsaker, som felaktig utrustning. ”Attityd” har visat sig vara en av de viktigaste faktorerna, att ta genvägar och slarva. Klämskador är vanligast.
Som återhämtning förespråkar Jamil Khabout träning. I rummet ligger kettle bells och hantlar man kan låna på lunchen. Han fick själv ett uppvaknande, slutade röka och började träna styrka hemma, och löpning flera gånger i veckan.
‒ Vi berättar hur träning kan påverka, både hälsan på jobbet och ens privata liv.
Roland Cox