Elektrifieringen av transportsektorn står för dörren. För yrkesförare innebär omställningen flera fördelar, som mindre avgaser och buller. Samtidigt oroas många av att jakten på laddstationer ska pressa tidsschemat ännu mer.
Regeringen har fattat beslutet att påskynda elektrifieringen av transportsektorn. Det fossila bränslet ska fasas ut och nyttotrafiken ska, inom en snar framtid, ställa om till eldrift.
För transportarbetarna innebär skiftet en stor förändring. Istället för att pausa och fylla på diesel på välkända rastplatser måste de i framtiden ta hänsyn till en ny logistik.
Jindan Gong, forskare vid vid Stockholm Environment Institute, SEI, har tillsammans med Transportarbetareförbundet och Lunds universitet undersökt vad yrkesförarna själva har för farhågor och förhoppningar inför den gröna omställningen.
– Det finns en stor yrkesstolthet i branschen. Förarna betraktar arbetet som ett hantverk som bland annat innebär relationer med människor och utmaningar att klara svåra körningar, säger hon.
Jindan Gong och hennes kollegor har intervjuat ett tjugotal lastbilsförare och taxichaufförer om deras arbetssituation. En del av dem har långa körningar där dagen börjar i ena änden av landet och slutar i den andra, andra kör fram och tillbaka mellan olika platser under samma dag.
Deras gemensamma nämnare är att de ofta har pressade tidsscheman och långa arbetspass. Att köra yrkestrafik innebär också mycket stillasittande vilket många upplever som slitsamt för kroppen.
– Samtidigt tycker majoriteten av förarna om sitt jobb och känner en stor frihet under ansvar. De anser att de uträttar något viktigt för samhället och att de har förtroende från sina arbetsgivare att göra det de ska, berättar Jindan Gong.
Tid att ladda om
Samtliga av de intervjuade kunde se både fördelar och nackdelar med elektrifieringen. Alla var positiva till utfasningen av fossila bränslen, men såg en del orosmoment på vägen. Framförallt bekymrade de sig över när och hur de skulle ladda sina fordon och om tiden skulle räcka till.
– Det kom upp ganska många frågor som rörde tidsaspekten. Till exempel om laddtider kommer att räknas som fritid eller arbetstid.
Yrkesförare som kör långa distanser funderade också på säkerhetsaspekten. Tänk om det är långt mellan laddstationerna och de blir strandade ute i ingenstans – i värsta fall i trettio minusgrader – då påverkas deras egen säkerhet.
– Redan nu har lastbilsförare dessutom svårt att hitta bra rastplatser som täcker deras behov. Om rastplatsen dessutom måste ha en laddstation kan det bli ännu färre att välja mellan, säger Jindan Gong.
Transportarbetarna som deltog i intervjuerna uttryckte också farhågor om brandrisken. Även om de inte hade all kunskap om orsakerna bakom, hade de hört talas om hur farliga elbränder kunde bli.
– Just ovissheten ligger bakom mycket av oron bland yrkesförare. De vet inte hur reglerna kommer att se ut och de är rädda för att arbetet kommer att försvåras, säger Jindan Gong.
Rädda om friheten
I takt med elektrifieringen går automatiseringen och digitaliseringen som också påverkar arbetsmiljön. Redan idag sköts mycket logistik och trafikplanering med hjälp av AI och digitala verktyg. För transportarbetarna innebär digitaliseringen mer övervakning, mindre frihet och ofta en ökad tidspress när de ska leva upp till mål som algoritmerna har definierat.
Eric Brandstedt, docent i praktisk filosofi och lektor i mänskliga rättigheter vid Lunds universitet, har undersökt hur fackliga representanter ser på de utmaningar som transportsektorn kommer att ställas inför.
– Många farhågor handlade om vilket inflytande fackföreningarna och arbetarna får över omställningsprocesserna. Om de får tillräckligt med information och har en möjlighet att delta i beslutsfattandet, säger han.
Eric Brandstedt menar att det handlar om så kallad processuell rättvisa. För att kunna ha inflytande över processen krävs att de berörda parterna får tillgång till rätt underlag
– De fackliga ombuden är rädda för att bli överkörda om de inte bjuds in till dialoger om hur omställningen ska gå till, säger han.
Forskargruppen och Transportarbetareförbundet har tillsammans stakat ut några riktlinjer för beslutsfattare och arbetsgivare att ta hänsyn till inför den gröna omställningen. De rymmer såväl praktiska detaljer som tillgång till laddplatser som utbildning och inkludering.
– Det är viktigt att lita på den kunskap och det praktiska kunnande som finns bland branschfolk, samt ge dem frihet och möjlighet att göra det de är bra på, säger Eric Brandstedt.
Lotta Engelbrektson