Forskningsområde: Själ & hjärta

Det psykosociala
Ångest Mobbning skapar ångest. Foto: Freeimages

Det går att komma tillrätta med mobbning

Rädslan för mobbning gör att man helst sopar den under mattan. Det behövs kunskap och ökad medvetenhet, både bland chefer och anställda, för att ta tag i problemen. Det vet forskare vid Karlstad universitet, som nu arbetar fram en handlingsplan för hur arbetet ska gå till.

Upplevda orättvisor skadar arbetsmiljön.

Mobbning kan börja med orättvisor

– Mycket ska man tåla, men här går gränsen, säger Ståle Einarsen, mobbningsforskare från Bergen i Norge. Mobbning uppstår ur obearbetade konflikter. I botten finns alltid orättvisor och de grundar sig i dålig ledning.

Även en kock behöver en trygg arbetsmiljö. Foto: Artem Bali

Trygga kockar lagar godare mat

Kocken Gordon Ramsay har sagt att ”ett kök ska vara en råbarkad, högljudd och aggressiv miljö, annars händer ingenting”. Han visar hur det ska gå till i tv. Men forskningen visar tvärt om. Mobbning och fysiska och psykiska övergrepp ger sämre kvalitet och mindre kreativitet, i restauranger som överallt annars.

Förebyggande friskvård är en del av ett hälsosamt arbete. Foto: Anton Belovodchenko

Stärk hälsan på jobbet utan att det kostar mer

Det är möjligt att organisera en verksamhet så att sjuktalen sänks och hälsan stärks bland de anställda, utan att det kostar mer pengar. Det visar en undersökning bland kommuner och landsting. För några år sedan gjordes en liknande undersökning bland privata företag. Den visade samma resultat.

Frukost Ständigt närvarande och flexibel. Foto: Patrick Heagny

I det gränslösa arbetslivet får var och en själv sätta gränser

Det gränslösa arbetet skapar en stark lojalitet med jobbet, men det finns också hur mycket övertid som helst. Var och en ska själva sätta sina gränser och separera sitt arbete från fritiden. Den som inte klarar av att göra det kan på sikt bli sjuk.

För att prata om mobbning måste man lita på varandra. Foto: Penny Mathews

Mobbning sopas under mattan

Dina arbetskamrater går på lunch men frågar inte dig. När du kommer tystnar pratet. Du blir fråntagen dina arbetsuppgifter. Du får ingen information. Så kan mobbning se ut. Nu finns det snart en handlingsplan mot mobbning i kommuner och landsting. Den kan vara användbar också på andra arbetsplatser.

Stress När det inte går att mobilisera mer energi tar stressen överhand. Foto: Carl Dwyer.

Stress hänger ihop med hur arbetet är organiserat

Stress har blivit ett gissel i vår tid. Allt ska gå snabbare och vi har svårt att hänga med. På jobbet är det nya styrsystem, nedskärningar och omorganisationer, gränslöst arbete och ont om tid. Hemma väntar andra och viktiga plikter. Inflytande och stöd i jobbet motverkar stressen.

Brist på dialog leder till att många säger upp sig. Foto: Stock.Xchng

Stressade socialsekreterare lämnar yrket

De nya metoderna för att effektivisera socialtjänsten fungerar inte alltid som avsett. Det visar en ny forskningsstudie av socialsekreterarnas vardag. När resurserna inte räcker till för att göra ett bra jobb, och när det saknas en dialog om hur arbetet ska förbättras, växer det fram en kultur av tystnad, stress, sjukskrivningar och hög personalomsättning.

Töres Theorell – Det finns goda kunskaper om hur man förbättrar arbetsmiljön för att undvika risker, säger Töres Theorell.

Utan kontroll och inflytande ökar risken för depression och utmattning

Symtom på utmattningssyndrom och depressioner hänger ihop med arbetsmiljön. Nu är det klarlagt vilka de värsta faktorerna är, som höga krav, låg kontroll, mobbning, bristande stöd, pressat arbete, dålig belöning för arbetet, orättvisa och osäker anställning.

Prat och ljud kan vara svåra att koppla bort för de flesta. För den som har adhd blir det änn värre. Foto: Lukas Bieri, Pixabay

Personer med adhd distraheras lättare

Personer med adhd har svårare att stänga ute distraherande ljud. Skillnader i hjärnas kontrollsystem ligger bakom. Detta kan få  konsekvenser på jobbet.

Den som har adhd tappar lätt tråden när hen störs av till exempel prat och telefonsamtal. Detta har man vetat länge. Men ny forskning ger ledtrådar till vilka mekanismer i hjärnan som egentligen leder till svårigheterna.

Förbered för konflikter så går de lättare att lösa när de väl kommer

Förtärande konflikter kan lamslå en arbetsplats. Men hjälp finns att få. Thomas Jordan vid Göteborgs universitet, institutionen för arbetsvetenskap, är expert på konflikter och hur man löser dem. Han håller kurser, utbildar chefer och har också gjort en nätplats om arbetsplatskonflikter.

Förebygga stress och motverka psykisk ohälsa är allt viktigare

Skärp dig nu!

Ta dig samman! Förändra dig och se det positiva i jobbet.

Så lät det oftare förr då medvetenheten om den psykiska ohälsan var lägre. Då symptom på utmattning och utbrändhet inte var klarlagda.

Idag är stress och psykisk ohälsa erkända sjukdomstillstånd. Tur är det eftersom det står för ökande del av sjukfrånvaron.

Och chefen har ett ansvar för den psykosociala hälsan.